Index

Voorpagina
Beurslinks
Editorials
Adverteren
RSS-feeds
Twitter pagina

Dossiers

Eurocrisis
Kredietcrisis
Griekenland
Spanje
Portugal
Ierland
België

Tag cloud



Hoofdredactie

Hans Jager

Gastbijdragen

Wessel Aslander
Edwin Res
John Mauldin (VS)
Peter Schiff (VS)

Archieven

01 Mei - 31 Mei 2013
01 Mrt - 31 Mrt 2013
01 Feb - 28 Feb 2013
01 Jan - 31 Jan 2013
01 Dec - 31 Dec 2012
01 Nov - 30 Nov 2012
01 Okt - 31 Okt 2012
01 Sep - 30 Sep 2012
01 Aug - 31 Aug 2012
01 Jul - 31 Jul 2012
01 Jun - 30 Jun 2012
01 Mei - 31 Mei 2012
01 Apr - 30 Apr 2012
01 Mrt - 31 Mrt 2012
01 Feb - 29 Feb 2012
01 Jan - 31 Jan 2012
01 Dec - 31 Dec 2011
01 Nov - 30 Nov 2011
01 Okt - 31 Okt 2011
01 Sep - 30 Sep 2011
01 Aug - 31 Aug 2011
01 Jul - 31 Jul 2011
01 Jun - 30 Jun 2011
01 Mei - 31 Mei 2011
01 Apr - 30 Apr 2011
01 Mrt - 31 Mrt 2011
01 Feb - 28 Feb 2011
01 Jan - 31 Jan 2011
01 Dec - 31 Dec 2010
01 Nov - 30 Nov 2010
01 Okt - 31 Okt 2010
01 Sep - 30 Sep 2010
01 Aug - 31 Aug 2010
01 Jul - 31 Jul 2010
01 Jun - 30 Jun 2010
01 Mei - 31 Mei 2010
01 Apr - 30 Apr 2010
01 Mrt - 31 Mrt 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Mei - 31 Mei 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mrt - 31 Mrt 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Mei - 31 Mei 2008
Aug 2005 - Apr 2008

Links

Beurs.nl
NU.nl Economie
Beleggen.blogo.nl
Edelmetaal-info.nl
Psychologie & beleggen
Golden Gecko
Bankblog Peter Verhaar
Amsterdam Trader
meer links

Zoek!

Stuff

Powered by Pivot - 1.40.5: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 
© Blikopdebeurs.com 1999-2011
Disclaimer

« 'ECB moet de geldpers… | Home | Volgende bubbel: muni… »

Bailout Ierland nog even uitgesteld

16 11 10 - 23:05 De ministers van financiën van de eurozone nemen vooralsnog geen actie richting Ierland. Er vinden wel "consultaties" plaats, maar er wordt gewacht tot Ierland zelf om financiële steun vraagt. De euro is inmiddels onder de 1,35 dollar gezakt.

Wel is afgesproken dat deze week een missie van IMF, ECB en Europese Commissie naar Dublin afreist voor nader overleg. Onduidelijk is of gesproken wordt over een bailout voor het land of alleen voor de herstructurering van de bankensector. De afgelopen twee dagen gaan geruchten over een financieel steunpakket van 80 tot 100 miljard euro om een Iers bankroet te voorkomen.


‘Firewall om Ierland en Portugal’

Andere geruchten spreken van een bailout-pakket dat meerdere landen omvat. BBC journalist Paul Mason speculeert over een “firewall” die om Ierland en Portugal zal worden geplaatst. Formeel is er echter, behalve een “intensivering van gesprekken”, dinsdag niets beslist. “We have decided to intensify talks between IMF, ECB, Ireland and the EU", aldus eurocommissaris Olli Rehn.

De euro blijft ondertussen onder zware druk staan. Oostenrijk dreigde dinsdag een nieuwe tranche van de Europese schuldhulp aan Griekenland te blokkeren, omdat het land niet meer voldoet aan de afgesproken voorwaarden. Finland liet weten niets te zien in financiële hulp aan Ierland. De euro/dollar-koers zakte dinsdag onder 1,35. De Dow Jones sloot met een verlies van 1,6 procent.

© Blikopdebeurs.com

Grafiek: Nander van 't Klooster Gebruikte Tags: , , , , ,
elf reacties

Uitstel van executie.

Ierland is niet werkelijke probeem maar ECB is de zwakke schakel. ECB heeft enorme exposure naar de overgewaardeerde obligaties en bij een zuchtje tegenwind, is haar kapitaal weg. Dan zijn er twee opties: 1) kapitaalinjectie door de lidstaten (politiek moeilijk verkoopbaar of 2) geld drukken. Tweede optie is waarschijnlijker maar dan is terugtrekking van Duitsland groter.

Vandaar dat het de ECB voornamelijk was die druk uitoefende op Ierland en niet EC of Duitsland. Velen hebben dit over het hoofd gezien.

ECB met Wellink: never change a winning team...
eurocraat wellink - 17 11 10 - 00:09

Grootste probleem blijft dat politici geld uit blijven geven aan projecten die niet renderen. Kijk naar de schuldenlast van verschillende europese landen en je ziet dat onze zuiderburen eigenlijk al jaren failliet zijn. In de jaren 60 had Nederland een begrotingsoverschot, maar ondanks de aardgasbaten hebben we dat jammer genoeg niet kunnen continueren.
De Skandinavische landen hadden een jaar of 10 geleden al een soort melt-down. Daar zijn de financiën nu uiterst conservatief geregeld, de banken zijn daar gezond
Willem (Email) - 17 11 10 - 11:39

Traditionele media en Tweede Kamer worden eindelijk wakker van hun slaap. De Jager bij Nieuwsuur en spoeddebat morgen in TK.

Voor de goede orde: 200mld euro moet er nog naar de PIIGS toe vanuit Nederlandse staatskas en daarbovenop hebben APG, ING en anderen nog meer dan 200 mld bestaande exposure. Dus totale exposure kan meer dan 500 mld worden voor Nederland alleen.

En laten de volksvertegenwoordigers zich ook richten op de uitspraken van Wellink dat hij de Ierse crisis niet had zien aankomen.
Eurocraat Wellink - 17 11 10 - 13:49

Slechts tien vragen voor Minister de Jager voor het spoeddebat:

1. Hoe verklaart u dat de stresstest uitgevoerd onder leiding van de ECB een succes was, terwijl drie maanden daarna verschillende Ierse banken (en niet de Ierse staat!) in problemen zijn? Bank of Ireland, the mutuals, Allied Irish kwamen allemaal door de test heen zonder enige kanttekeningen of opmerkingen. Was de methodologie correct en kunt u de Nederlandse spaarder verzekeren dat de stresstest ook voor Nederlandse banken correct was? En hoe zit het met de Spaanse of Franse banken?
2. Bent u ermee eens dat de huidige exposure van Nederlandse instellingen naar PIIGS landen (exclusief Belgie) meer dan 200 mld euro is? En als u Professor Willem Buiter's berekeningen vertrouwt dat er in totaal 2,000 mld euro uiteindelijk aan steun nodig is, zal dan niet nog eens 200 a 300 mld euro extra exposure vanuit Nederland gecreeerd worden? (10 a 15 pct van het kapitaal van ECB afhankelijk van of de PIIGS landen zelf mee kunnen doen met hun eigen steun). En hoeveel exposure kan Nederland in totaal dragen voordat Nederland zelf insolvent wordt? Graag in cijfers beantwoorden en niet met veel woorden.
3. Wat zal de Nederlandse positie zijn, indien de D-Mark wordt geherintroduceeerd en doet u aan scenario planning op het Ministerie of wordt dit geleid door DNB en vertrouwt u blindelings hun analyse?
4. U en anderen beweren dat de euro vele economische voordelen met zich meebrengen. Heeft u ooit een onderzoek gezien (of zelf gedaan) die getracht heeft dit voordeel te quantificeren en dan bijvoorbeeld een vergelijking te maken met de Scandinavische landen die hun eigen munt hebben en die kleiner zijn dan wij? Kunt u die studie openbaar maken?
5. Bent u mee eens met de stelling dat een monetaire unie alleen werkt met een fiscale unie? En zo ja, wanneer komt die fiscale unie? En moet dan de Nederlandse bevolking hierover geraadpleegd worden gezien het vorige referendum? En als er weer een referendum plaats vindt, bent u bereid de uitkomst te accepteren? Het Verdrag van Lissabon gaat namelijk veranderd worden als we de plannen van Duitsland en Frankrijk geloven moeten.
6. Wie binnen de regering heeft de expertise in huis de huidige crisis te begrijpen? Geen van u heeft een financiele achtergornd of gaat u leunen op de mensen en instanties die momenteel zelf in zwaar weer zitten? Graag een uitleg welke personen of instanties verantwoordelijk zijn voor wat.
7. Indien Ierland steun krijgt, kunt u garanderen dat dit het laatste debat is over de eurocrisis of hebben we over twee maanden een debat over Portugal, over vijf maanden over Spanje, over 10 maanden over Italie en over een jaar over Belgie?
8. Kunt u garanderen dat bij het opheffen van het FES de toekomstige gasbaten niet worden gebruikt voor het verstrekken van leningen aan andere soevereine staten in Europa? Kunt u dit oormerken en garanderen dat gasbaten niet worden gebruikt voor euro bail-outs?
9. Kunt u uitleggen aan de Tweede Kamer de economische begrippen 'beggar they neighbour', 'moral hazard', 'counterpart risk', 'default or restructuring', 'cross default provision', 'risk-reward', 'free lunch', 'kicking the can down the road', 'fait-tail end risk' en ' good and honourable stewarts of capital'?
10. 'Kellermann beweerde recentelijk dat obligaties risicovrij waren, Wellink zag de Ierse crisis niet aankomen. Kunt u een update geven over de cultuursverandering die plaats vindt bij DNB? Graag concrete voorbeelden, want die zien we namelijk nog niet.
een toevallige voorbijganger - 18 11 10 - 01:38

Bankrun in Ireland
http://www.eurointelligence.com/index.ph..

hoe serieus zou dit zijn?
Eric - 18 11 10 - 10:57

@een toevallige voorbijganger
Vind u het goed als ik uw 10 vragen in een apart topic plaats?
Uitstekend verhaal namelijk!

Groeten,
Hans
Hans - 18 11 10 - 13:11

Geen probleem
een toevallige voorbijganger - 18 11 10 - 14:12

@Hans: zou je ze dan willen uitsplitsen naar de 15 vragen die het zijn, en een poging willen doen de suggestieve vragen te herformuleren? Sowieso de lastige (om overheen te lezen) taalfouten eruithalen, want 'beggar they neighbour' of 'beggar thy neighbour' maakt nogal wat verschil.
@een toevallige voorbijganger: al doorgestuurd naar de SP? ;)

Het zijn stuk voor stuk interessante vragen, waarbij je je afvraagt waarom niemand ze ooit eerder heeft gesteld. Scenario-planning is nog altijd taboe, elk jaar wordt braaf een percentage groei uitgerekend zonder onzekerheidsmarge of alternatieve scenario's.

Over de voordelen van de euro: waarschijnlijk 10% meer onderlinge handel, volgens de DNB. Zie kopje 4:
http://www.dnb.nl/binaries/Europa%20Symp..
Verder kan ik niks vinden, helaas.
martin - 18 11 10 - 22:00

@ M.artin

Misschien. dat u u allerlei spoken ziet, maar ik zie ze niet (ben geen pvv, sp, d66, pvda, cdsa. of vvd stemmer). Jammer voor u.

Graag grammicale, en spellingsfoutenn eruit halen. Helemaal mee eens, maar niet de essentie.

Misschien dat u het vervelend vindt harde informatie tot u te krijgenn but get used to it. The stream is only getting worse.

En graag, Martin, meldt uw spinmediabazen dat waarheid meerr geapprecieerd wordt dan ex-poste excuus verhalen. Succes en graag nog antwoorod op de 10 vragen (of werkt het brussels media team niet na 5 uur 's avonds).

Graag antwoord to the point en met cijfers (en back up) .

Slechts 1 vraag: wat is belangrijer: Euro of democratie?
een toevallige voorbiganger - 19 11 10 - 01:44

De opmerking over de SP was een grapje, niet als reactie op de inhoud, maar meer omdat de SP dat soort vragen wel vaker heeft gesteld.

Ik vind het helemaal niet vervelend om harde info te krijgen, in tegendeel: ik zit niet voor niets op deze site. Mijn werkgever is een detacheerder in de technische automatisering, dus die heeft hier echt niks mee te maken.

De reden dat ik ben gaan zoeken naar het antwoord op de meest duidelijke vraag, heeft twee redenen: ik meen me te herinneren dat er wel eens wat over in de krant heeft gestaan, en ik ben er oprecht in geinteresseerd. De andere vragen zijn bijna niet te beantwoorden, omdat het vooral om het stellen van de vraag gaat (vandaar dat ze suggestief zijn). Ik zal eens een poging wagen bij de eerste 2 vragen:

1a. Het eerlijke antwoord stond al maanden geleden op deze site; de stresstest was een farce om de financiele wereld gerust te stellen.
1b. nee.
1c. nee.

2a. Volgens mij is daar al eerder op gereageerd: als we de andere eurolanden niet helpen, storten onze pensioenfondsen in, dus minder dan 200 mld zou erg inconsistent zijn.
2b. Tautologie
2c. Dat is onmogelijk te berekenen, aangezien we strikt genomen nooit onze staatsschuld kunnen aflossen zijn we al insolvent.

Ga ik nu weer eens verder programmeren om te zorgen dat de handelsbalans weer wat positiever wordt ;)
martin - 19 11 10 - 10:23

'Volgende week reddingsplan Ierland'
Vrijdag 19 november 2010 15:50

DUBLIN (ANP) - Het noodplan van de Europese Unie om Ierland uit de crisis te helpen, wordt volgende week gepresenteerd. Dat hebben bronnen vrijdag gemeld aan persbureau Reuters.

Het plan komt tegelijkertijd naar buiten met de bezuinigingsmaatregelen die de Ierse regering wil treffen of kort daarna. De Ierse minister Pat Carey heeft eerder al gemeld dat hij volgende week met een bezuinigingsplan komt.

De EU en het International Monetair Fonds zijn sinds donderdag in Dublin om over financiële hulp te onderhandelen. Volgens bronnen zou het bedrag kunnen oplopen van 45 tot 90 miljard euro.
ben - 19 11 10 - 16:19



  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /

Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen, is het nodig deze simpele vraag te beantwoorden.
 

 

Kattebel:
Verberg email:

 

Is het goud tijdperk voorbij?

Editors Choice -- Dinsdag 21 Mei 2013 at 11:57 pm

Exploration activity has been trending down since the end of October 2011, the report notes, and IntierraRMG monitored drilling reports from only 355 prospects followed in March this year. Gold exploration has been particularly weak, with activity reported from just 172 prospects in March, compared with 382 a year earlier – a fall of close on 55%.




Laatste Reacties

martin ('Japan is het nie…): Ik geloof direct dat fysiek goud $1400 gaat kosten, maar de p…
nieuwkomer ('Japan is het nie…): 1400 $ komt eraan. PS DB Physical Gold ETC heb ik in plaats va…
martin ('Japan is het nie…): of een paper squeeze, aangezien het inmiddels wel duidelijk i…
nieuwkomer ('Japan is het nie…): al die hedgefunds die short zijn gegaan op goud, knijpen hem …
Fons ('Japan is het nie…): @Geldbubbel Hoe ontstaat nu eigenlijk hyperinflatie? Iedereen…
martin ('Japan is het nie…): Dat zou ik heel eerlijk/rechtvaardig vinden, maar ik zie het …
GeldBubbel ('Japan is het nie…): @Fons Dank voor je uitgebreide reactie. Toch zitten er grote g…
Fons ('Japan is het nie…): @Geldbubbel Doordat de Japanse overheid in staat is om zijn ei…

Headlines