Index

Voorpagina
Beurslinks
Editorials
Adverteren
RSS-feeds
Twitter pagina

Dossiers

Eurocrisis
Kredietcrisis
Griekenland
Spanje
Portugal
Ierland
België

Tag cloud



Hoofdredactie

Hans Jager

Gastbijdragen

Wessel Aslander
Edwin Res
John Mauldin (VS)
Peter Schiff (VS)

Archieven

01 Dec - 31 Dec 2013
01 Okt - 31 Okt 2013
01 Sep - 30 Sep 2013
01 Aug - 31 Aug 2013
01 Jul - 31 Jul 2013
01 Jun - 30 Jun 2013
01 Mei - 31 Mei 2013
01 Apr - 30 Apr 2013
01 Mrt - 31 Mrt 2013
01 Feb - 28 Feb 2013
01 Jan - 31 Jan 2013
01 Dec - 31 Dec 2012
01 Nov - 30 Nov 2012
01 Okt - 31 Okt 2012
01 Sep - 30 Sep 2012
01 Aug - 31 Aug 2012
01 Jul - 31 Jul 2012
01 Jun - 30 Jun 2012
01 Mei - 31 Mei 2012
01 Apr - 30 Apr 2012
01 Mrt - 31 Mrt 2012
01 Feb - 29 Feb 2012
01 Jan - 31 Jan 2012
01 Dec - 31 Dec 2011
01 Nov - 30 Nov 2011
01 Okt - 31 Okt 2011
01 Sep - 30 Sep 2011
01 Aug - 31 Aug 2011
01 Jul - 31 Jul 2011
01 Jun - 30 Jun 2011
01 Mei - 31 Mei 2011
01 Apr - 30 Apr 2011
01 Mrt - 31 Mrt 2011
01 Feb - 28 Feb 2011
01 Jan - 31 Jan 2011
01 Dec - 31 Dec 2010
01 Nov - 30 Nov 2010
01 Okt - 31 Okt 2010
01 Sep - 30 Sep 2010
01 Aug - 31 Aug 2010
01 Jul - 31 Jul 2010
01 Jun - 30 Jun 2010
01 Mei - 31 Mei 2010
01 Apr - 30 Apr 2010
01 Mrt - 31 Mrt 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Mei - 31 Mei 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mrt - 31 Mrt 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Mei - 31 Mei 2008
Aug 2005 - Apr 2008

Links

Beurs.nl
NU.nl Economie
Beleggen.blogo.nl
Edelmetaal-info.nl
Psychologie & beleggen
Golden Gecko
Bankblog Peter Verhaar
Amsterdam Trader
meer links

Zoek!

Stuff

Powered by Pivot - 1.40.5: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 
© Blikopdebeurs.com 1999-2011
Disclaimer

« 'Sarkozy dreigde uit … | Home | Dear Minister: there'… »

'Eén bestuur moet de euro redden'

16 05 10 - 18:24 Binnen enkele weken dient er een "geloofwaardige blauwdruk" voor een gezamenlijk Europees bestuur te komen. Dat zegt voormalig Belgisch premier Guy Verhofstadt in Buitenhof. Markten "ruiken bloed" door "onverstandige" uitspraken van Merkel.

Verhofstadt pleit nadrukkelijk voor een gezamenlijk bestuur onder leiding van de Europese Commissie om de euro te redden. “Je kunt geen monetaire unie hebben, zonder gezamenlijk economisch bestuur”, aldus de oud-premier. Hij hekelde uitspraken van Duitse Bondskanselier Angela Merkel vrijdag, die sprak van een “zeer, zeer ernstige situatie”, waarbij succes “niet is gegarandeerd”.


Woorden Merkel ‘niet verstandig’
De woorden van Merkel kwalificeert Verhofstadt als niet verstandig. “Op het moment dat Europa na vijf maanden eindelijk een akkoord bereikt heeft om de euro te helpen en te redden, haal je met dergelijke woorden alles onderuit”, aldus Verhofstadt. “De financiële markten zijn aan het testen of Europa bereid is van een los samenwerkingsverband van 16 eurolanden te gaan naar een coherent, solide blok”.

Markten “ruiken bloed” als er door politici twijfel wordt gezaaid, stelt Verhofstadt. Hij adviseert op korte termijn maatregelen als sancties indien lidstaten zich niet houden aan het stabiliteitspact, vooraf controle op begrotingen, de oprichting van een Europees Monetair Fonds en één Euro-obligatiemarkt, en gezamenlijk bestuur gericht op hogere economische competitiviteit van Zuid-Europa.

Bekijk hier het gehele interview met Verhofstadt.

© Blikopdebeurs.com Gebruikte Tags: , , , ,
vijftien reacties

Het zijn goede plannen. 1 europese munt gaat op termijn niet werken zonder 1 economisch en fiscaal beleid. Maar ik zie europa alleen maar eurosceptischer worden. Vrees dat er in de praktijk weinig van terecht gaat komen.
Rogier - 16 05 10 - 18:46

De sancties en vooraf controle op begrotingen wordt nu ook al besproken in de Europese Commissie. En op lange termijn zie ik ook nog wel een Europese IMF komen. Maar één Europese kapitaalmarkt met Euro T-bonds in plaats van individueel staatspapier lijkt mij volstrekt onhaalbaar. Noord-Europa gaat niet zijn funding laten afhangen van Brussel en Zuid-Europese “begrotingsdiscipline”. Dit kan alleen bij een ‘Verenigde Staten van Europa’, en daar gaan nog wel een paar generaties overheen, als het überhaupt ooit zover komt. Wat ik trouwens mis in de plannen van Verhofstadt is een herstructurering van probleemschulden en het afbouwen van onderlinge schulden van EU-landen.

Zie wat dit laatste betreft ook:
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/piv..
Hans - 16 05 10 - 21:06

Hans,
Correct. Dat mensen dat niet willen inzien snap ik dus echt niet. Er is één groot verschil; Wij zijn geen Verenigde Staten. Wij zijn landen met elk hun eigen cultuur.

Verhofstadt is bang, en terecht. Het is mooi om te zien hoe politici nu slaaf zijn van hun eigen creatie, waarbij de politieke verdeeldheid ze de das om zal doen.
Ferry - 16 05 10 - 22:12

maandag weer spoedoverleg ministers van financiën

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Europe..
Rene - 16 05 10 - 23:25

Ik vind vooral de val van het britse pond t.o.v. de dollar opvallend.
Nu alweer ruim 1% lager en vrijdag ook al
Henk - 17 05 10 - 09:46

Niet zo gek: de getallen zijn niet anders dan Griekenland of Spanje.
martin - 17 05 10 - 10:37

Ferry, ik ben het totaal met je oneens.

Een Verenigde Staten van Europa is zeer wenselijk. Niet alleen om de financiele stabiliteit te waarborgen, maar ook om in de toekomst mee te kunnen blijven praten. Een klein landje als Nederland krijgt zelf niets voor elkaar op het wereldtoneel, een sterke Europese federatie wel. Schaalvergroting heeft ook economische voordelen. Europese ambassades en een gezamenlijke Europese defensie zijn mooie voorbeelden. Ik ben van mening dat we al zodanig met elkaar verbonden zijn, dat we het beter meteen goed kunnen doen. Op naar een Europese federale overheid met 27 autonome lidstaten.

Misschien wishful thinking, maar als ik zie wat we de afgelopen 60 jaar bereikt hebben in Europa zou het zomaar kunnen. In veel opzichten lijkt de Europese Unie nu al op een staat. En ieder Europees land voor zich zou echt een ramp zijn.
joris - 17 05 10 - 21:14

Nou ik zie het niet zitten met een federaal Europa. Het is een droom van Eurofanatici, een ideologie. Ik merk dat het vooral een droom is van de iets ouder (wordende) generatie. De jongeren praten veel meer uit nationaal perspectief. Maar misschien is mijn constatering onjuist.

Ik vind het prima om intensief samen te werken op economisch gebied, juridisch gebied, innovatie, etc., maar laten we gewoon onze eigen identiteit houden. Ik heb liever een echt land waar we trots op zijn qua cultuur, historie, taal etc. dan een superstaat waar je geen echte nationale gevoelens of trots kan voelen. Dan zijn we maar wat kleiner. Er zijn meer kleine landen die wel degelijk belangrijk zijn zoals bijv. Taiwan in Azië.

Het zijn juist de cultuurverschillen waardoor het nu fout dreigt te gaan met de Euro, ik heb het gevoel van: hadden we er maar weer meer over te zeggen (als land) dan konden we er wat aan doen, maar we mogen Griekenland er niet eens uitgooien of op een strafbankje zetten.
En verder vind ik de EU zeer ondemocratisch: de gewone burger komt er totaal niet aan te pas.

Ik vind de EU nuttig zoals het ooit begonnen was: een samenwerkingsverband toen het nog EEG heette. Daar had het wat mij betreft bij mogen blijven.
Onno - 17 05 10 - 21:37

Persoonlijk merk ik juist het tegenovergestelde. Ik ben 26 en als Europa weleens ter sprake komt in mijn vriendenkring dan is er juist support voor een federaal Europa. Een enkeling ziet de EU het liefst helemaal verdwijnen, maar dat is een uitzondering. Overigens merk ik dat Turkse toetreding wel een gevoelig punt is. Daar is vrijwel iedereen tegen. Turkije is straatarm, grenst aan schurkenstaten, heeft een leger dat zich nogal eens met de politiek bemoeit, is niet volledig seculier en heeft nog steeds een slechte reputatie op het gebied van mensenrechten. Turkse toetreding zou de toch al moeizaam bestuurbare Europese Unie niet ten goed komen. Misschien in de verre toekomst.

Als we heel Nederland nemen dan denk ik dat het weleens onderschat wordt hoeveel mensen er pro-Europa zijn. Het is vaak zo dat sceptici het hardst schreeuwen. Dat valt dan op. Iemand die tevreden is houdt meestal zijn mond. En objectief bekeken zijn vrijwel alle politieke partijen pro-Europa. Politieke partijen zijn over het algemeen een afspiegeling van de samenleving en partijprogramma's komen democratisch tot stand. Ook krijgen eurosceptische partijen weinig stemmen. Als de mensen Europa daadwerkelijk zo'n enorm issue vinden, en echt zo eurosceptisch zijn, waarom krijgen eurosceptische partijen dan zo weinig stemmen vraag ik me af?

Ik heb ook weleens het idee dat we snel de nadelen van de EU zien en de voordelen vergeten. Dankzij het Europees burgerschap kan ik overal in de EU wonen, werken en studeren. Dankzij de EU zijn er geen grenscontroles meer en geen toeristenvisa meer nodig. En dankzij Europol kan een crimineel die de grens over steekt ook in een ander land snel opgepakt worden. Ook hebben we instituties als de ESA en CERN aan Europese samenwerking te danken. En zo kan ik nog talloze voorbeelden geven. Een federaal Europa is een zege.
joris - 17 05 10 - 23:15

De EU dat wordt een ondergang. Niet voor niets dat bekende economen zeggen je geld te beleggen in de Swiss Franc.
[timmy] - 18 05 10 - 06:18

Natuurlijk zijn er voordelen aan de Europese samenwerking, grote voordelen zelfs. Ik ben ook grotendeels tevreden over de dingen die je noemt, maar het is daarvoor niet nodig om maar samen als 1 grote natie te gaan. Een federaal Europa zal ook geen stand houden, net zoals de Euro in de huidige vorm op termijn geen stand zal houden.

Er is geen steun voor een federaal Europa: een referendum over de grondwet van de EU (min of meer een stap toen naar een federaal Europa) werd toch echt weggestemd in ons eigen land.
Groter en centraal is niet altijd beter: het is vaak inefficiënter, meer schipperen met haakse standpunten en belangen. Dat zie je ook nu met de Euro: door al die compromissen is er geen plan B nu het fout dreigt te gaan.

Het democratisch gehalte van Europa is minimaal: de Europese president is niet door ons gekozen (wie kende die man eigenlijk?), idem voor de commissieleden en bij grote besluiten over oa. de Euro zijn wij nooit geraadpleegd.

En overal dezelfde regels van Lapland tot Andalusië (1 size fits all) met grote verschillen blijft op mij vreemd overkomen. Ik zie liever maatregelen per EU-deel (bijv. W-Europa, N-Europa, ZO-Europa, etc.)
Misschien is een Neuro en een Zeuro wel wat?
Onno - 18 05 10 - 11:42

Oh, o, o , wat zegt Merkel nu toch weer?
http://www.businessinsider.com/merkel-sh..

EUR/USD weer procent lager.
Nog even, en we kunnen van de Merkel-put gaan spreken...
Hans - 18 05 10 - 20:14

primaactie van merkel, hans
Een verbod op naked sort selling.
en misschien ook nog een heffing op beurstransacties ( goed tegen de verziekte high frequency traders)
laat de euro maar zakken, ik betaal wel wat meer voo de benzine.
goed voor de duitse en nederlandse handel
nieuwkomer - 18 05 10 - 20:40

@Nieuwkomer,
Het gaat me om het principe en de (ongelukkige) timing.
Merkel richt zich weer op de thermometer in plaats van de patient. Niet verstandig, in mijn optiek.
Hans - 18 05 10 - 20:49

Hans,
als er niets aande hand was, zouden de beurs en de euro niet zo heftig reageren.
mij bekruipt wel eens het gevoel dat beleggen helemaal uit is en dat we zitten te kijken naar de moeder van alle casino's.
en ik wil graag weer eens voor de lange termijn kunnen beleggen.
nu combineer ik staatsobligaties met gokprodukten als turbos en vix volgers.
dit levert me wel winst op, maar dit kan zo weer weg zijn
de mark is verziekt door goldmine sachs en consorte.
niet voor niets voelen new york en londen niets voor het aanpakken van de hedge funds.
dus naast financiele steun aan club med ook aftraffen van de criminele jongens. ik vind het best zo.
nieuwkomer - 18 05 10 - 20:55



  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /

Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen, is het nodig deze simpele vraag te beantwoorden.
 

 

Kattebel:
Verberg email:

 

Stiglitz: Europa, kies voor groei!

Editors Choice -- Zondag 08 December 2013 at 9:50 pm

Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz: A central bank that focuses not only on inflation, but also on growth, employment, and financial stability; Replacing anti-growth austerity policies with pro-growth policies focusing on investments in people, technology, and infrastructure.




Laatste Reacties

max29 (Bailout IMF kost …): IMF -Goud- de z.g. 'nieuwe' wereldmunt. SDR De nieuwe wereld…
max29 (Bailout IMF kost …): IMF -Goud - Nieuwe munt - IMF Rock&Rotsch. BIS Banken en Mul…
max29 (Bailout IMF kost …): In dit artikel leest U ook dat JC de Jager de ned bijdrage aa…
max29 (Bailout IMF kost …): De Jager heeft in totaal 58 miljard aan het IMF gegeven. Daar…
Gerard (Dubai: droom blij…): Die Arabieren denken echt dat zij zich alles kunnen permitere…
goudschrijver (Roubini ziet hele…): Op zoek naar de actuele en voor jou voordelige goudprijs per …
Onno (Einde Blikopdebeu…): Mee eens, er zijn zeker in Nederland weinig alternatieven die…
Jacob Lageveen (Wellink: bitcoin …): @Eindspel, ik ga niet beweren dat FIAT geld een haar beter is…