Index

Voorpagina
Beurslinks
Editorials
Kredietcrisis
Adverteren
RSS-feeds
Twitter site

Registreren
Inloggen / Uitloggen

Tag cloud



Archieven

01 Jul - 31 Jul 2010
01 Mei - 31 Mei 2010
01 Apr - 30 Apr 2010
01 Mrt - 31 Mrt 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Mei - 31 Mei 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mrt - 31 Mrt 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Mei - 31 Mei 2008
Aug 2005 - Apr 2008

Bloggers

Hans Jager
Jaap Blom
Wilbert Geers
Jos Magendans
Nieuwkomer
Marten Zopfi

Links

Beurs.nl
NU.nl Economie
Beleggen.blogo.nl
Edelmetaal-info.nl
Psychologie & beleggen
Golden Gecko
Bankblog Peter Verhaar
Amsterdam Trader
meer links

Zoek!

Partner NU.nl

Blikopdebeurs.com werkt samen met NU.nl
en NUzakelijk.nl

Stuff

Powered by Pivot - 1.40.5: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 
© Blikopdebeurs.com 1999-2009

« Schiff for President?… | Home | Riskante internetstra… »

'De grootste ellende komt nog'

16 08 09 - 11:52 "Ik ben zelfs pessimistischer dan toen deze recessie begon. Als je kijkt naar de reële economie, moet de grootste ellende nog beginnen." Dat zegt macro-econoom en beurscommentator Kees de Kort in een interview met HP/De Tijd.

De Kort ziet de miljarden kostende steun door overheden als de ‘verkeerde oplossing’. De fundamentele oorzaak van deze crisis, de jarenlange opeenstapeling van krediet en schulden, wordt daarmee niet opgelost, meent de bekende analist. “De economie staat er slecht voor en dat kan nog jaren duren, omdat de toekomstige kredietverlening er totaal anders uitziet”, waarschuwt De Kort.

‘Moeilijk te rijmen’

Dat de AEX index vanaf het dieptepunt in maart met 45 procent is gestegen wijt De Kort aan ‘natuurlijk optimisme’ van beleggers. “Het gaat slecht met de economie, maar wel goed met de beurzen. Dat vind ik moeilijk te rijmen”. Nout Wellink moet volgens De Kort opstappen. “De taak van een centrale bankier is om de tap dicht te gooien voordat het te gezellig wordt. Maar Wellink heeft er nog een vaatje bijgezet.”

De Kort ziet nog geen economisch herstel in 2010 en denkt zelfs dat ook 2011 nog te vroeg is. “Als je kijkt naar economische cycli is de 25 jaar voorspoed die we hebben gehad belachelijk lang geweest. Alles is afgekocht met meer krediet”, stelt hij. Een lager welstandsniveau zal geaccepteerd moeten worden. De analist ziet de beurs weer flink dalen, maar “hoe diep dat gaat is moeilijk te zeggen”.

Blikopdebeurs.com Gebruikte Tags: , , , ,
47 reacties

Er is een hoop geld in de economie gesmeten, wellicht is dat deels op de beurs gekomen; net als in die andere actuele zeepbel, China.
Fab (Email) - 16 08 09 - 12:50

De houdbaarheidsdatum van De Kort is nu toch wel ruim verstreken. Heeft een stijging van 45% compleet gemist.
Bastiaan - 16 08 09 - 13:05

De Kort kijkt naar de reële economie, niet naar de beurs.
Fab - 16 08 09 - 17:24

@Fab,
Sorry maar dat argument vind ik toch iets te makkelijk. Kees de Kort is een macro-analist maar werkt voor een vermogensbeheerder. Hij heeft deze crisis weliswaar voorspeld, maar beleggers willen horen of ze moeten kopen of verkopen. Daar wordt hij uiteindelijk op afgerekend.
Martijn - 16 08 09 - 18:07

Martijn, je hebt wel een punt dat is waar, het was tot nu toe een mooie rally. Ik zou nu toch geen mensen adviseren om er vol in te stappen, maar soms is het inderdaad wat risico durven nemen en dan mogelijk een winst pakken, dat kan natuurlijk ook anders uitpakken.
In 1930 was er ook maandenlang een rally gaande en zei men dat de crisis voorbij was....

De Kort heeft gelijk als het om fundamentele waarden gaat. De gezondheid van de financiering van de economie is en blijft slecht, daar is feitelijk niks aan veranderd.
Het is eigenlijk een kwestie van hoelang het duurt voordat het effect van de overheidssteun voorbij is.
Onno - 16 08 09 - 22:16

Dat van 1930 klopt inderdaad...

http://www.businessinsider.com/is-this-w..
Hans - 16 08 09 - 23:06

de kort zal weer (!) gelijk krijgen.
ik zit op ruim 10% in de plus dit jaar, maar bijna zonder aandelen in porto.
ik wacht de daling rustig af.
jammer voor hen die nu hun winst niet nemen.
het wordt een gure herfst!
nieuwkomer - 16 08 09 - 23:49

Pfffff!dacht even dat ik de enige was die er zo over dacht!
Youri Carma (Email) - 17 08 09 - 02:25

Het enigste wat er nu gebeurt is geld bijdrukken,waardoor er meer inflatie zal onstaan.
Het geld gaat niet naar het volk toe,maar naar corperatie's die weer geld proberen te verdienen met aandelen.
De enigste oplossing is het geld eerlijker verdelen onder de bevolking.
Het geld moet verdeeld worden onder de bevolking,zodat het ook circuleert.
Als al die mega corperatie's op hun geld gaan zitten,je natuurlijk nooit een roulatie krijg van het geld.
Maar ach de FED en BIS met de europese centrale bank is 2 handen op 1 buik.
Het is een elite wat het geld controleert en beheert.
Niet een staat/land.
Die lenen het juist van die elite.
En die drukken de euro's/dollars uit het niets.
Vandaar ook de inflatie vandaag de dag.
Destijds was de euro gemiddeld 2.20 waard.
Nu is een gulden een euro geworden.
En de dollar 0.50 eurocent.
Dankzij de geldpersen.
Wat op volle toeren draait om zichzelf te verrijken.
Het volk word armer.
Een kwestie van tijd waarneer deze zeepbel zal uiteenspatten.
Wat ook hun doelstellingen zijn by the way.
Het gaat om een nieuwe munteenheid.
Een wereldmunteenheid,gecontroleerd en beheerd door die elite wat de BIS heeft gecreeerd.
tamso (Email) - 17 08 09 - 10:31

De AEX staat nu 2% lager
zou de correctie dan eindelijk begonnen zijn?
harm - 17 08 09 - 11:25

@ Harm

Ik denk het wel. Wees alert kopers zullen weer snel hun slag slaan en dan gaan we boven de 300 stijgen

toch verwacht ik in oktober dan weer een heftige correctie
Mark - 17 08 09 - 11:57

goud, goud en nog eens goud.
ik heb de rally ook (half) gemist, maar ja... je kunt niet alles hebben.
wel bijna 300 punten gehaald. maar de vacantie is voorbij, dus kunnen we weer dalen.
groetjes balt
balt - 17 08 09 - 12:17

welting(baas van de Nederlandse bank) blijkt de baas te zijn van de bazel commite. je weet wel, die die de bank regels bepalen en de wereld geld hoeveelheid in de toekomst.
@ tamso - 17 08 09 - 12:20

Niemand verder opgevallen dat de FED afgelopen donderdag en vrijdag iets leuks heeft gedaan.

De FED monetariseerde in die twee dagen namelijk ongeveer 40% van de nieuw uitgegeven staatsobligaties waarmee de Amerikaanse schuldenlast wordt gefinancierd.

http://www.examiner.com/x-3704-Columbia-..
Ferry - 18 08 09 - 11:10

Even wat leesvoer;

http://market-ticker.org/archives/1335-O..

http://www.321gold.com/editorials/willie..

Jim Sinclair gaat ruig en zegt "nog 85 dagen"
http://jsmineset.com/2009/08/14/the-moti..

"The world is in trouble" aldus een hoge pief van Deutsche bank
http://www.cnbc.com/id/32396144

En de reguliere media....Die kermen aan een stuk door ..."stabilisatie, stabilisatie, groei, groei"
Ferry - 18 08 09 - 11:16

leuk ferry
vooral het armageddon wat per 1 november is uitgeroepen door dhr j sinclair.
nieuwkomer - 18 08 09 - 21:16

http://xandernieuws.punt.nl/?id=546893&r..
'1000 banken VS op instorten' - FED monetariseert 40% nieuwe staatsschuld
Fab - 18 08 09 - 21:21

Dat bericht van CNBC over outlook van Deutsche Bank heeft (te) weinig media-aandacht gekregen. Zie het nu pas. Helaas al een week oud, anders had ik daar zeker item van gemaakt.

Wat de dollar betreft, als die dit jaar boven 1,50 eindigt heb ik 6 goede flessen wijn verdient. Iedereen denkt dat ik die weddenschap ga verliezen, time will tell... ;)

Zit komende dagen aan strand, tot zaterdag!

p.s. Iemand een mening over TMG? Zou leuk zijn als Edwin zijn topic ook wat meer feedback krijgt.
Hans - 18 08 09 - 21:32

leuk fab, maar wel wat gezocht dat xandernieuws. ik hou niet zo van complot theorieen.
waar ik wel in geloof is dat de V shaped recovery onzin is.
er is nog tijd om een dikke winterjas te kopen.
nieuwkomer - 18 08 09 - 21:33

@nieuwkomer
Eens. En van de reacties op xandernieuws, inclusief Bijbelteksten over einde der tijden, wordt je ook niet echt vrolijk... *bedankt voor aluhoedje ;)*
Hans - 18 08 09 - 21:41

(^_^) is chinees voor :)
nieuwkomer - 18 08 09 - 21:54

@fab
De heer van de betreffende site is een mooie. Hij past een vertaling toe en geeft er z'n eigen draai aan. Typisch iets voor de bijbelisten.

@nieuwkomer
Je bent toch niet goed snik als je met data gaat werpen. Daar graaf je je eigen graf mee. Niet echt een goede zet van onze golden goeroe.
Ferry - 19 08 09 - 00:07

@Hans, als ik de berichten eens zo lees is de leidraad toch het mogelijk binnenkort wegvallen van de support voor de Dollar door landen met name China.

Wat mij betreft mag daar wel een topic over komen.
Onno - 19 08 09 - 19:29

opvallend:
het rendement op amerikaanse staatsleningen is tot onder de 1% gezakt. 10 jarig: nog maar 3,47%.
pas op dus!
nieuwkomer - 19 08 09 - 20:54

@Onno
Het letterlijk nemen van "als de dollar valt" is natuurlijk waanzin. Mensen smeten het naderhand in de prullenbakl want de dollar daalde tot 1.55 om daarna een licht herstel te laten zien. Maar in essentie is het helemaal niet ondenkbaar!!

We staren ons blind op allerhande futiliteiten die er niet toe doen. Abstract denken maar daan vice versa...haha.
Ferry - 19 08 09 - 21:30

Klopt Ferry, waar we ons druk overmaken stelt niks voor als je dat vergelijkt hoe de komende decennia eruit gaan zien. Denk aan bijv. olievoorraden, olieprijs, en natuurlijk de economie die radicaal hervormd moet gaan worden (als enige echte oplossing).

De Dollar dan: zou wel raar zijn als het in 1 dag ging, toch kan zoiets vrij snel gaan in enkele weken of hooguit paar maanden. Als eenmaal zoiets gaande is moet bijv. de Opec een zware beslissing nemen als in welke valuta er wordt gehandeld. Zoiets is wel denkbaar dat dat slechts een kwestie van dagen is als het echt mis gaat. Dan is gelijk helemaal het einde zoek.

We hebben het hier al jaren over de Dollar, tenminste als terugkerend onderwerp. Het is nog steeds niet gebeurd, niet dat ik dat nou verwelkom want de rest van de wereld wordt daar ook niet beter van denk ik.
Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat de wereld met de VS voorop doorgaat met het opstapelen van schulden, zeker nu met al die lapmiddelen erbij. Als je zoiets zou doen op huishoudelijk niveau dan krijg je een soort kleuterles dat je niet met geld kan omgaan bij een programma op tv als bijv. "geen cent te makken".
Het bizarre is dat het op nationaal en helemaal op internationaal niveau dit gedrag niet alleen wordt getolereerd maar zelfs wordt verlangd, waarbij ook nog eens wordt gezegd: het is goed voor ons. Economisch herstel binnenkort wordt op die manier gewaarborgd.

Ik heb weleens het idee dat het denkpatroon in de westelijke wereld zo is ingericht dat welvaart ons toebehoort en dat risico's niet meer dan een paar hobbeltjes op de weg voorstelt waar relatief makkelijk omheen te manoeuvreren is.

Overigens is de val van een munt niets bijzonders, dat komt vaker voor, alleen zijn dat vaak "corrupte arme landen", oneerbiedig gezegd.
Vaak is nieuw geld introduceren een oplossing. Maar voor de VS hangt er meer aan vast, die hebben ook echt wat te verliezen als positie als grote speler in de internationale handel en voor het hebben van de "wereldvaluta".

Probleem bij de VS is dat zij geen keuzes maken. Ja ze maken keuzes, teveel tegelijk maar geen keuzes om te snijden/bezuinigen.
Onno - 19 08 09 - 21:54

Wordt de dollar niet gered door het feit dat andere landen ook massaal hun munt bijmaken en zich in de schulden steken?
Joost v.d. Meer - 19 08 09 - 22:18

De meeste landen in de westerse wereld bezitten hun eigen schulden, om het simpel te zeggen. Ze moeten inderdaad zorgen dat hun positie tov andere landen niet uit de pas loopt. Je kan dan wel een soort wereldwijde inflatiegolf krijgen, wat we in 2007 en 2008 ook wel gezien hebben met hoge prijzen voor voedsel, brandstof, metalen, etc.

De VS zit in een andere positie, zij zijn voor een flink deel niet in het bezit van hun eigen schulden. China is een grote bezitter ervan, net zoals ook Japan dat bijv. is en natuurlijk veel olielanden. Dat heeft alles te maken dat de Dollar de wereldvaluta is. De internationale handel gaat nog steeds grotendeels in Dollars, de wereld heeft dus dat nodig voor aanschaf van olie, metalen, wapens, apparatuur, etc. etc.
Voor Amerika was dat altijd gunstig, andere landen moesten de Dollar verdienen om ze te hebben, de VS hoefde het slechts bij te drukken.

Veel landen hebben Dollars over en dat is niet handig om dat ergens op te stapelen thuis, de inflatie doet het wegrotten. Dus doe je er wat mee, waar kan men het meest ermee? Juist, in de VS dus ze lenen het geld weer uit aan de mensen die het geld hebben gemaakt.
Nadeel is dat op termijn je er teveel van afhankelijk wordt: je gaat boven je stand leven, meer uitgeven dan feitelijk je economische prestatie oplevert. Je leeft steeds meer op de pof van andermans geld. Een negatieve handelsbalans: Amerika produceert te weinig en consumeert teveel.

De Chinezen vonden dit lange tijd best, immers bleven de Amerikanen hun goederen kopen op die manier. De schulden namen toe en toe, met de economische crisis erbij werden natuurlijk ook flink minder spullen gekocht vanuit de VS. Als "tegenprestatie" kocht China minder obligaties op in de VS. Ze hebben door dat de schuldenlast bij de staat en de burgers inmiddels zo hoog is dat dit sprookje niet langer zo kan blijven doorgaan. Het is bijv. in de VS niet heel raar om te lenen om de lening af te betalen of om je energierekening af te lossen.
De rente daarover neemt gigantische vormen aan. Het houdt een keer op.

Nu de VS ook nog eens zichzelf financiert door geld bij te drukken maakt China naar verluid dus zich nog meer zorgen dat hun "stapel geld" straks door hyperinflatie nog minder waard wordt. Ze kunnen dus de stekker eruit trekken en dan implodeert de Dollar.
Simpel gezegd is de VS dan geen welvarend land meer.

Ik heb het misschien wat simpel gezegd hier en daar en wat vergeten misschien maar zo komt het ongeveer op neer.
Onno - 19 08 09 - 22:48

Dank voor je uitleg ... Hoe groot is de kans dat China daadwerkelijk de stekker eruit haalt?

Die hoge olie- en voedselprijzen kunnen toch ook komen doordat veel geld van de imploderende aandelenmarkten daarheen steroomde?
Joost v.d. Meer - 19 08 09 - 23:38

Moeilijk in te schatten wat er werkelijk gaat gebeuren, of hoe dingen uitpakken en in welk tijdbestek.
Wat absoluut wel duidelijk is: de huidige situatie blijft niet voortduren, het is niet houdbaar.
Het zelf-financieren van de VS met geld creëren zie ik als de laatste fase van het proberen in stand proberen te houden van de positie die de VS heeft met de Dollar.

Amerika zelf lijkt dus niet bereid om iets structureel te willen verbeteren, dus moeten we toch naar China kijken.
Onno - 20 08 09 - 00:31

@Onno
Je uiteenzetting over de schuldlast is correct. Ik kan er niet meer van maken dat dit in het lichaam (der economie) exact hetzelfde doet geschieden. Ik vind het (gezien m'n medische achtergrond) prachtig hoe mensen in het vakjargon van de wereldwijde beurzen praten alsof ze edelslagers zijn. De termen die gebruikt worden...geniaal!

De VS past sinds september 2008 (toen de patiënt bezweek onder de schuldlast) hyperalimentatie toe (pompen van geld en krediet). Het is uitstel van executie en doet de pijn nog enigzins verzachten omdat de burnout zijnde orgaan-isaties kunstmatig voeding voorhande krijgen. Het geeft een gevoel van herboren bij de patiënt, en dus hoop. De euforie is werkelijk waar te mooi om waar te zijn. Iedereen weet het...maar ja.

China heeft alles op alles gezet om een 'sterke' groei te bewerkstelligen. Heel simpel....Soepelere kredietverstrekking.

Ze willen beide als winnaar uit de bus komen en zetten hierbij alles op het spel. Een nadeel is dat ze zichzelf compleet uitmergelen, en er nooit een winnaar zal zijn.
Ferry - 20 08 09 - 11:25

Klopt Ferry, er is niemand die door de zure appel heen wilt bijten om de boel te veranderen, het is een pijnlijk proces om te hervormen maar noodzakelijk. Uiteindelijk kan er dan wel groei zijn op een gezonde gefundeerde basis.
Maar dat gebeurt niet, althans niet uit vrije wil... daarom heeft de situatie met de financiering van de VS en de Dollar nog zolang kunnen blijven bestaan.

Of China werkelijk de stekker eruit gaat trekken blijft een punt van discussie. De ene kant zegt nee, want dan schieten ze in hun eigen voet: hun eigen opgebouwde Dollar-investeringen worden niets meer waard en ze verliezen hun afzetmarkt.

De andere kant zegt ja, de situatie is onhoudbaar en als het toch niet in stand te houden is kan je maar beter eerder vroeg als laat de stekker eruit trekken. Hoe zit dat dan met de afzetmarkt? Kijk naar China zelf, daar wonen 1,3 miljard mensen... zo bekeken heeft China een hele grote potentiële interne afzetmarkt. Ongeveer 75% van de wereldbevolking woont in Azië.
We moeten ook niet vergeten dat tegenwoordig heel wat producten gewoonweg nergens anders meer gemaakt worden dan in Azië. Probeer maar een PC te bouwen, heb ik weleens eerder gezegd, met onderdelen (processor, harde schijf, etc. etc.) die niet in Azië als eindproduct zijn gefabriceerd. Het zal niet lukken. Zelfs voor slechts 1 onderdeel is dat al heel erg lastig.

Een andere reden dat Chinezen minder staatsobligaties kopen is vanwege de snel oplopende schuld. Die was al jaren gigantisch, onder Bush werden nieuwe hoogtes bereikt, maar helaas onder Obama gaat het nog harder.

de schuld van de VS in Dollars:
juli 2002: 6.1 biljoen*
najaar 2007: 9 biljoen
30 sep. 2008: 10 biljoen
17 mar. 2009: 11 biljoen
20 aug. 2009: 11.7 biljoen

* "Onze" biljoen (1000 miljard) is hetzelfde als het Amerikaanse "trillion".
Onno - 20 08 09 - 13:25

@Onno
Helemaal juist! Maar had het ooit anders kunnen gaan? Achterag zeggen we altijd ja. Maar de geschiedenis zal zich blijven herhalen. Hervorming is een vereiste, maar we vinden dat we recht hebben op voorspoed, welvaart...etc etc.

Duurzaamheid en eenvoud. Dat lijkt me een nobel streven. Nu moeten we kijken naar de feiten.


http://market-ticker.org/

Ik vind hier dagelijks mooie weerspiegelingen van de markten. In eerste instantie dacht ik dat het een stel apatische figuren waren. Maar met 90% van wat ze zeiden (volledig tegendraads tov de reguliere media) zaten ze juist!
Ferry - 20 08 09 - 16:23

Wat betreft de interne chinese markt, die is toch echt niet zo groot als men over het algemeen doet denken. Zo'n 900 miljoen van te totale chinese bevolking zijn boeren/ komen van de provincie's. Deze leven ver onder het modaal inkomen van wat betreft het minimum inkomen (dat ten opzicht van het westen ook nog gigantisch is). En als men zegt dat de levenstandaard ook vele malen lagen licht t.o.v het westen slaat de plank goed mis.

Dat de amerikaanse overheid zegt dat de chinesen meer op hun eigen interne markt moeten richten vind ik nog al bespottelijk. Weer een typisch voorbeeld dat men geen idee heeft wat zich hier afspeelt. Ik ken diverse voorbeelden van producenten die hun producten enkel en alleen voor de export aanbieden. M.a.w. het product gemaakt in china kan je niet in china kopen.
timmy - 20 08 09 - 18:29

Warren Buffet laat weer eens van zich horen;

We zullen bezwijken onder de schuldlast;
http://finance.yahoo.com/tech-ticker/art..
Ferry - 20 08 09 - 19:58

http://www.nytimes.com/2009/08/19/opinio..

Volledig artikel.
Ferry - 20 08 09 - 20:01

Buffett schrijft:
"We don’t want our country to evolve into the banana-republic economy described by Keynes."

Wel, de VS zijn al zo'n land, net als alle andere met dikke inflatie door geldcreatie.
Joost v.d. Meer - 20 08 09 - 22:54

Ook deze zinnen hakken erin:

"With government expenditures now running 185 percent of receipts, truly major changes in both taxes and outlays will be required. A revived economy can’t come close to bridging that sort of gap."

Maar op het eind toch weer een redelijk optimistische toon, dat is toch wel tegenstrijdig met de bovenstaande zinnen.

Wat de Chinese markt betreft, dat is vooral een toekomstige markt. Mensen in Nederland vlak na de oorlog hadden ook niet zoveel te spenderen, er waren ook veel goederen gewoon niet te koop. Toch startte 10-15 jr. later de grootste bloeiperiode uit onze moderne geschiedenis.
Het punt is dat de Chinezen nu de kruimels krijgen van hun werk. Een paar jaar geleden nog moest een Chinees 6 dagen per week, 10u per dag werken voor 4 Euro per dag. Dat zijn dus kruimels. Zij werken dus voor onze begrippen zo goed als gratis om ons in het Westen te plezieren met goedkope producten. Vaak als je producten ziet die voor een vriendenprijsje over de toonbank ziet gaan, de winkelier er toch nog wat op verdiend moet hebben dan is dat eigenlijk niet voor te stellen. Denk aan een DVD-brander, het is echt een high-tech apparaat, zoiets kost nu 2 tientjes...

De Chinezen zullen ook een keer een deel van de taart willen en niet alleen genoegen blijven nemen met de kruimels die anderen morsen.
Die kruimels heeft ook veel opgeleverd, China is als goedkoop land een hele grote producent geworden, maar ik geloof niet dat zij altijd die rol blijven vervullen om andere landen te plezieren. In de Westerse wereld weigeren we dit in te zien omdat we denken dat welvaart specifiek bij de Westerse wereld thuis hoort.
Onno - 20 08 09 - 23:19

@Onno, mee eens. De salarissen zijn best wat gestegen. Zo'n 3k-4k CNY per maand is gemiddeld, (300-400Euro). Echter met zo enorme bevolking zijn er altijd wel die het voor minder doen. En dan met name de laag geschoolde banen, of beter gezegd niet geschoold, zoals in de bouw (waar ze wonen en 7 dagen 12 uur per dag minimaal werken). Dat salaris van hun ligt dan rond de 100-200 per maand.

Hun kennende, geld is het enige wat hun drijft. Of je er ook iets aan kwaliteit voor terug krijgt is simpel weg niet aan de order. En wat betreft service dat komt niet voor in hun woordenboek. Terwijl het woord vertrouwen al helemaal niet bestaat. De chinesen zijn naar mijn mening de meest zelfzuchtige en echo centrische figuren die ik ook gezien heb.

In dat opzicht zie ik weinig goeds dat hier gecreerd gaat worden. (denk aan melamine schandaal), En toch willen we het met z'n "allen" blijkbaar...
timmy - 21 08 09 - 04:16

Ze hebben door dat kwaliteit ook verkoopt: mensen zijn helemaal lyrisch over de authentieke buizenversterkers die uit China komen voor de helft van het geld van 'merk'-producten (die uit dezelfde fabriek komen). Maar lagelonen-landen verschuiven vrij sterk: dat was Japan/Taiwan, schoof door naar China, en gaat nu naar Afrika. De onontwikkelde landen zijn nog niet bepaald op ;)

@Onno: een DVD-brander is een chip, 3 metalen buisjes en een plastic frame. Een Stand-alone DVD-speler is datzelfde plus een decoderchip en een zooitje aansluitingen aan de achterkant. High-tech ben ik maar half met je eens, en veel high-tech dingen zijn heel goedkoop te maken.

het wordt trouwens pas echt bizar als je bedenkt dat een kwart van die €20 al opgaat aan patenten enz :P
martin - 21 08 09 - 10:30

@ reactie op onno
Geld is illusie
waar het China om kan gaan is gewoon naakte macht.
zij hebben een stem 'gekocht' in het beleid van Amerika.
dollar of implosie wereld handel is voor hun misschien wel sheis egaal, zij hebben Amerika
balt - 21 08 09 - 11:43

Het herstel op de huizenmarkt in de VS schijnt vooral te komen door een overheidspremie van 8000$ per starterskoop. Dat is dus geen structureel herstel.
Jaap - 21 08 09 - 22:19

Zo, terug van vakantie.
Veel bij te lezen zie ik :-)

Probeer zondag nieuw topic online te zetten.
Hans - 22 08 09 - 22:44

Hij heeft natuurlijk voor een groot deel gelijk. Het probleem onder de crisis is nog niet opgelost. Banken hebben nog steeds veel 'slechte leningen' op hun balansen staan en er zullen er nog meer bij komen.
Van de ander kant moet het psychologisch effect van herstel niet onderschat worden. Als iedereen denkt dat het beter gaat, gaat het meestal ook beter.
Joop (Email) (URL) - 24 08 09 - 13:49

NRC heeft het ook opgepikt, maar dan van die Amerikaanse dr. Doom:
http://www.nrc.nl/economie/article233748..
martin - 24 08 09 - 14:41

@Martin, over een dvd-brander: we waren de belasting ook nog vergeten :-)

Het is waar dat China niet alleen maar troep produceert. Dat is echt niet zo. Het ligt ook vaak aan de opdrachtgevers. Als het zo goedkoop mogelijk moet dan wordt het inderdaad niet het beste wat je kopen kunt. Als er wel degelijk goede kwaliteitsstandaarden worden gehanteerd dan zul je ook zien dat het inderdaad gewoon goed is voor een lagere prijs. Vaak is de meerprijs van een "merkproduct" inderdaad duurder tegen niet of nauwelijks extra kwaliteit en daardoor de aanschaf objectief gezien niet waard of het wordt gekocht vanwege de reputatie die een merk met zich meedraagt.

@Balt,
In "de dag dat de Dollar valt" werd ook mooi getoond dat geld een illusie is. De man in Hong Kong legde uit dat "de welvaart door de centrale banken denkbeeldig is, het is niet echt." Dat was wel confronterend.
Onno - 25 08 09 - 14:18

Kees de Kort had de crisis voorspelt. Of was het geen voorspellen, maar gewoon dom toeval dat de beurs instortte toen hij dit ook riep. Hoe dan ook, als ik het commentaar van Kees lees dan is hij nog steeds niet ingestapt en heeft hij de grootste rally aller tijden gemist. Dus wat heb je aan het voorspellen van een crash als je niet kan voorspellen wanneer je er weer in moet. Nee, Kees weet niet welke kant de beurs op gaat, net als wij dat allemaa niet wetenl.
van der Laan (Email) - 02 04 10 - 14:09


Trackback link:

Zet Javascript aan om een Trackback URL te genereren


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /

Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen, is het nodig deze simpele vraag te beantwoorden.
 

  (Register your username / Log in)

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.

 

Headlines




Laatste Reacties

Bastiaan ('Gedoogakkoord' V…): Volgend jaar weer nieuwe verkiezingen...
nieuwkomer (Economisch herste…): ondanks alle fraaie winstcijfers willlen de beurzen niet meer…
Onno (Economisch herste…): Ja klopt, mee eens! De schuldenberg is groter geworden, is exp…
Ferry (Economisch herste…): @Onno Mensen die menen dat de crisis achter de rug is, dienen …
Onno (Economisch herste…): Het zou me eerder verbaasd hebben als het "herstel" zou hebbe…
martijn (Economisch herste…): en Californië is bijna failliet www.reuters.com/article…