Index

Voorpagina
Beurslinks
Editorials
Adverteren
RSS-feeds
Twitter pagina

Dossiers

Eurocrisis
Kredietcrisis
Griekenland
Spanje
Portugal
Ierland
België

Tag cloud



Hoofdredactie

Hans Jager

Gastbijdragen

Wessel Aslander
Edwin Res
John Mauldin (VS)
Peter Schiff (VS)

Archieven

01 Mei - 31 Mei 2013
01 Mrt - 31 Mrt 2013
01 Feb - 28 Feb 2013
01 Jan - 31 Jan 2013
01 Dec - 31 Dec 2012
01 Nov - 30 Nov 2012
01 Okt - 31 Okt 2012
01 Sep - 30 Sep 2012
01 Aug - 31 Aug 2012
01 Jul - 31 Jul 2012
01 Jun - 30 Jun 2012
01 Mei - 31 Mei 2012
01 Apr - 30 Apr 2012
01 Mrt - 31 Mrt 2012
01 Feb - 29 Feb 2012
01 Jan - 31 Jan 2012
01 Dec - 31 Dec 2011
01 Nov - 30 Nov 2011
01 Okt - 31 Okt 2011
01 Sep - 30 Sep 2011
01 Aug - 31 Aug 2011
01 Jul - 31 Jul 2011
01 Jun - 30 Jun 2011
01 Mei - 31 Mei 2011
01 Apr - 30 Apr 2011
01 Mrt - 31 Mrt 2011
01 Feb - 28 Feb 2011
01 Jan - 31 Jan 2011
01 Dec - 31 Dec 2010
01 Nov - 30 Nov 2010
01 Okt - 31 Okt 2010
01 Sep - 30 Sep 2010
01 Aug - 31 Aug 2010
01 Jul - 31 Jul 2010
01 Jun - 30 Jun 2010
01 Mei - 31 Mei 2010
01 Apr - 30 Apr 2010
01 Mrt - 31 Mrt 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Mei - 31 Mei 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mrt - 31 Mrt 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Mei - 31 Mei 2008
Aug 2005 - Apr 2008

Links

Beurs.nl
NU.nl Economie
Beleggen.blogo.nl
Edelmetaal-info.nl
Psychologie & beleggen
Golden Gecko
Bankblog Peter Verhaar
Amsterdam Trader
meer links

Zoek!

Stuff

Powered by Pivot - 1.40.5: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 
© Blikopdebeurs.com 1999-2011
Disclaimer

« Griekse MinFin al weg… | Home | Dit gebeurt er als de… »

Soros: fiscale unie of einde euro

25 06 12 - 22:06

Mario Monti gaf Europa nog een week, maar volgens George Soros moet er binnen drie dagen gehandeld worden om een "fataal fiasco" at te wenden. Soros pleit voor een fiscale unie, waarbij de ministers van Financiën alle redding mechanismen coördineren. "There is a disagreement on the fiscal side and unless that is resolved in the next 3 days I am afraid that the summit could turn out to be a fiasco, and that could be fatal, because you are facing the possibility of Greece leaving the euro and perhaps the European Union and you need to strengthen the remaining euro structure to withstand that shock." Gebruikte Tags: , , , ,
zeven reacties

Ik heb heel veel respect voor George Soros, maar zijn oplossing is feitelijk dat Duitsland (en Nederland in mindere mate) de rekening moet betalen. GS weigert te erkennen dat hij vanaf het begin fout zat met het idee van de euro. Hij verdedigt de muntunie die niet verdedigbaar is.
Eurocraat Wellink - 26 06 12 - 00:20

Met het urgentiegevoel ben ik het wel mee eens: we staan wel nu wel erg dicht bij het moment dat de muntunie niet meer te repareren is. De ontwikkelingen gaan nu zo snel dat maatregelen allang zijn uitgewerkt voordat ze door alle landen zijn goedgekeurd. De tijdsduur van het effect van de pijnstiller wordt steeds korter.
Meer landen in de problemen of in de wachtkamer om in de problemen te komen. De grote bedragen worden nog maar steeds groter.

Muntunie behouden of niet; fiscale unie of niet: dit gaat sowieso niet prettig eindigen, de rekening gaan we immers betalen.
Onno - 26 06 12 - 00:47

@Eurocraat Wellink: je hebt helemaal gelijk dat we nooit in de Euro hadden moeten stappen, zover is het inmiddels wel duidelijk. Het is alleen wel ontzettend moeilijk om nu weer terug te gaan naar de eigen munten. Oplossingen voor de problemen komen niet van politici, en daar zouden toch echt de lange-termijn oplossingen vandaan moeten komen, dus ik ben het met Onno eens dat we op een einde van de euro afstevenen. Ik ben alleen wel bang dat dat een 1930-achtige depressie oplevert, en kan alleen maar hopen dat dat geen nieuw 1940 oplevert.
martin - 26 06 12 - 11:59

Het is een beetje de vraag wat erger is op termijn (over 10 jr): een felle, vrij korte crisis of vele jaren de kaasschaaf?

De oplossing moet inderdaad van de politiek komen en niet van de ECB of de nationale centrale banken. De staat bepaalt de regels omtrent het geld. Welk geld er gebruikt moet worden, de regels, structuur, etc. Een centrale bank functioneert binnen die gestelde regels en doet wat het dus kan en mag.

Bij de ECB zijn die regels al flink opgerekt, gebogen en gebroken. Het is echt aan de politiek om een oplossing te verzinnen, al kan ik eerlijk gezegd geen oplossing bedenken die voor de gehele Eurozone zouden kunnen werken.

Wat veel mensen schreeuwen is om meer integratie: bankenunie, Eurobonds, fiscale unie en politieke unie. Zulke structuren opzetten kost gewoon veel tijd. Dat regel je niet in 2 maanden en dat red je ook niet in 2 jaar.
Die tijd hebben we niet meer, dus die vlieger gaat eigenlijk niet op. Afgezien nog of daar electorale steun voor is.

De enige mogelijkheid (naast het teruggaan naar ieder zijn eigen munt) is een gedeeltelijke redding van de Eurozone: opsplitsing van Noord en Zuid. Al is dat feitelijk ook het einde van de Euro en Eurozone.
Onno - 26 06 12 - 12:35

En dan? Heb je dit artikel al gelezen, dat gisteren ook al bij 'editors choice' stond: http://www.spiegel.de/international/euro..
De Nederlandse en Duitse centrale bank hebben gigantische vorderingen op de zuidelijke eurolanden. Dat geld gaan we niet terugkrijgen zodra we het neuro/zeuro scenario uit de kast halen. Daarbij vallen de noodleningen in het niet.
martin - 27 06 12 - 09:19

Denk je dat we dat geld wel gaan terugkrijgen als we niet uit elkaar gaan?

Er gaat gewoon een aantal grote afschrijfronden komen, niet leuk, maar het zal niet anders gaan. En ja, we hebben wat te verliezen: onze reputatie, onze AAA-rating, onze pensioenen, etc. Maar we zien nu ook al dat deze dingen sterk onder druk gekomen zijn. Op termijn worden onze pensioenen toch wel uitgehold en de AAA-rating blijft waarschijnlijk ook niet behouden.

Voor Z-Europa is het in die zin een stuk makkelijker: pensioenen zijn of worden niets meer waard en de credit rating is ook niet meer iets om druk over te maken daar, maakt niets meer uit: als je meer dan 2-3 stapjes onder de AAA-rating zit dan hoef je je daar niet meer zo druk over te maken om nog iets te verliezen. Het gaat erom of je zinnig beleid voert wat geloofwaardig wordt geacht, tenminste nadat je de zaak weer op de rails hebt gezet.

De andere kant op als alternatief? Een politieke en fiscale unie... het wordt altijd zo makkelijk gezegd, meer integreren, etc. Waarschijnlijk beseffen die mensen niet dat een politieke en fiscale unie een veel groter en risicovoller experiment is dan de Euro zelf ooit is geweest. We weten niet eens of zoiets kan werken. Je moet flink onderhandelen en afspraken maken... en tijdens de opbouw kan het net zo goed weer mis gaan.

Eigen munten weer invoeren is eigenlijk het meest kansrijke scenario. Zeuro zal er denk ik nooit komen/blijven. De zuidelijke landen verschillen ook enorm van elkaar onderling, uiteindelijk zal in zo'n scenario iedereen een eigen munt weer invoeren.

De economieën van Duitsland, Finland en Nederland lijken wel meer op elkaar: Neuro is mogelijk. Het probleem is wel weer dat je een nieuw experiment krijgt (muntunie).
Onno - 27 06 12 - 13:08

Ik denk dat we het op 1 punt allemaal eens zijn:

Hopen dat er een noodplan in de kast ligt en eventueel het nieuwe geld al is gedrukt, zoals de geruchten de ronde hebben gedaan.
Dan kan de periode van chaos kort zijn.
Onno - 27 06 12 - 13:14



  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /

Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen, is het nodig deze simpele vraag te beantwoorden.
 

 

Kattebel:
Verberg email:

 

'Impasse EU over bankenunie'

Editors Choice -- Woensdag 15 Mei 2013 at 11:15 pm

Van weekblad Der Spiegel: European leaders had hoped to quickly finalize plans for an EU banking union to regulate bank bailouts and provide a roadmap for unwinding insolvent financial institutions. But with the German election looming, Berlin is wary of moving forward. The result could be a lengthy delay.

Populairst: 'Schulden Nederland kan euro opblazen'




Laatste Reacties

Fons ('Japan is het nie…): @Geldbubbel Hoe ontstaat nu eigenlijk hyperinflatie? Iedereen…
martin ('Japan is het nie…): Dat zou ik heel eerlijk/rechtvaardig vinden, maar ik zie het …
GeldBubbel ('Japan is het nie…): @Fons Dank voor je uitgebreide reactie. Toch zitten er grote g…
Fons ('Japan is het nie…): @Geldbubbel Doordat de Japanse overheid in staat is om zijn ei…
martin ('Japan is het nie…): Nee, maar het maakt vrij veel uit voor de stabiliteit van het…
GeldBubbel ('Japan is het nie…): @martin En vinden Japanse burgers die inflatie (met "negatieve …
martin ('Japan is het nie…): Er is een ander punt wat je niet moet vergeten: Japan heeft v…
GeldBubbel ('Japan is het nie…): @Fons Maar wat als de rentes in Japan oplopen en de BoJ de obl…

Headlines