Index

Voorpagina
Beurslinks
Editorials
Adverteren
RSS-feeds
Twitter pagina

Dossiers

Eurocrisis
Kredietcrisis
Griekenland
Spanje
Portugal
Ierland
België

Tag cloud



Hoofdredactie

Hans Jager

Gastbijdragen

Wessel Aslander
Edwin Res
John Mauldin (VS)
Peter Schiff (VS)

Archieven

01 Mei - 31 Mei 2013
01 Mrt - 31 Mrt 2013
01 Feb - 28 Feb 2013
01 Jan - 31 Jan 2013
01 Dec - 31 Dec 2012
01 Nov - 30 Nov 2012
01 Okt - 31 Okt 2012
01 Sep - 30 Sep 2012
01 Aug - 31 Aug 2012
01 Jul - 31 Jul 2012
01 Jun - 30 Jun 2012
01 Mei - 31 Mei 2012
01 Apr - 30 Apr 2012
01 Mrt - 31 Mrt 2012
01 Feb - 29 Feb 2012
01 Jan - 31 Jan 2012
01 Dec - 31 Dec 2011
01 Nov - 30 Nov 2011
01 Okt - 31 Okt 2011
01 Sep - 30 Sep 2011
01 Aug - 31 Aug 2011
01 Jul - 31 Jul 2011
01 Jun - 30 Jun 2011
01 Mei - 31 Mei 2011
01 Apr - 30 Apr 2011
01 Mrt - 31 Mrt 2011
01 Feb - 28 Feb 2011
01 Jan - 31 Jan 2011
01 Dec - 31 Dec 2010
01 Nov - 30 Nov 2010
01 Okt - 31 Okt 2010
01 Sep - 30 Sep 2010
01 Aug - 31 Aug 2010
01 Jul - 31 Jul 2010
01 Jun - 30 Jun 2010
01 Mei - 31 Mei 2010
01 Apr - 30 Apr 2010
01 Mrt - 31 Mrt 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Mei - 31 Mei 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mrt - 31 Mrt 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Mei - 31 Mei 2008
Aug 2005 - Apr 2008

Links

Beurs.nl
NU.nl Economie
Beleggen.blogo.nl
Edelmetaal-info.nl
Psychologie & beleggen
Golden Gecko
Bankblog Peter Verhaar
Amsterdam Trader
meer links

Zoek!

Stuff

Powered by Pivot - 1.40.5: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 
© Blikopdebeurs.com 1999-2011
Disclaimer

« 'Kicking against aust… | Home | 'Hollande in keurslij… »

Kapitaalvlucht 128 miljard uit Spanje

01 05 12 - 21:28

Investeerders, beleggers en spaarders keren Spanje steeds massaler de rug toe. Sinds juli vorig jaar is er 128,655 miljard euro uit het land weggesluisd. Dat maakte de Spaanse centrale bank maandag bekend, aldus dagblad El Pais. Alleen al in februari 2012 werd voor meer dan 25 miljard euro weggehaald. De kapitaalvlucht doet denken aan het begin van de crisis in Griekenland, die leidde tot meerdere bailouts door de Europese Unie en het IMF.

Uit de door El Pais gepubliceerde cijfers blijkt verder dan in het eerste kwartaal van dit jaar het aandeel van buitenlandse investeerders in Spaanse staatsobligaties met 22 procent is gedaald.

‘Cocktail that is hard to swallow’
“In the financial markets, there is no doubt that Spain is the price you have to look for every morning,” an employee of the European fund manager Pimco said last week in a visit to Spain. For Pimco, the loss of competitiveness of the Spanish economy, growing public debt, and the weakness of the banking system constitute a cocktail that is hard to swallow. In February, the exit of investment funds held by foreign investors was 13.460 billion euros, mainly in loans and deposits. At the same time Spanish investors sent 11.349 billion euros overseas. Outflows of funds invested by foreigners in bonds and shares was 3.883 billion euros, while Spanish investors bought 2.177 billion of these instruments overseas.

Spain has become the new Greece
Ook lezenswaardig, dit recente artikel van Marshall Auerback:
Spain has become the new Greece. Actually, in many respects Spain is now worse than Greece. The Spanish unemployment rate is already so high and unlike Athens, Madrid has made no headway in reducing its public debt levels (whereas the Greeks are close to running a primary fiscal surplus at which point they could leave and turn the problem back on to Brussels). Moreover, Spain has a huge private debt burden that is twice that of Greece.

© Blikopdebeurs.com Gebruikte Tags: , , , ,
twaalf reacties

De Canadezen hebben ook hun banken uitgekocht. En wel voor meer dan de banken waard waren!
Het rapport is er dan ook eindelijk.
rapport: http://www.policyalternatives.ca/publica..
Link: http://www.policyalternatives.ca/newsroo..
roest - 01 05 12 - 21:36

Een onderbelicht item rond de problemen van de PIGS-landen is dat de steun van het Noorden voor het Zuiden sterk verminderd is na het toetreden van de Oost-Europese landen tot de EU. Juist die landen (Ierland, Portugal, Spanje en Griekenland) die de meeste steun ontvingen hebben nu de grootste problemen.

Het zoveelste bewijs dat "ontwikkelingshulp" niet werkt als er geen "echte economie" op gang komt waaruit iets wordt geproduceerd.
Onno - 04 05 12 - 23:08

Onno
Helemaal mee eens.
Goosss - 04 05 12 - 23:24

@Roest
Dank voor je link.

Spanje is gewoon een marktverhaal net als Groupon. Laat de markten hun werk doen, en kijken welke top Bankiers in Parijs en Frankfurt en Amsterdam uit de boom vallen.

Businessinsider is de grootste misinformatie site die er is. Investeerders die hun info van Businessinsider halen zijn slechter af dan investeerders in Griekse Bonds.
Groupon is enorm gepromoot door de .... kliek en nu 50% waard van de IPO waarden. Zo slecht doen zelfs Spaanse en Griekse bonds het niet. Het was ook al voor 95% zeker dat Groupon een scam was dat voornamelijk door BI en Bloomberg werd gepromoot, en ondertussen wijzen naar Spanje en Europa, hoe hypocriet.
In Groupon verlies je geen schuld maar equity die je als investeerder verliest. Bottom-line is dat je je geld kwijt bent.

In de US wordt veel meer gefinancierd door (equity) aandelen in de EU door obligaties (debt). In Spanje moeten bedrijven herstructureren om van hun schuld af te komen in de US hebben (Groupon) aandeelhouders gewoon vette pech.

Bottom-line blijft hetzelfde, je bent aan het eind je geld kwijt.
(Volgens mij is het nu tijd om voorzichtig short te gaan in AAPL. )

@Onno je hebt een punt, maar in Oost-Duitsland heeft het wel gewerkt, Polen en Tsjechië gaan goed. Ik begreep dat aan Griekenland nooit dezelfde eisen zijn gesteld als aan Oost Europese landen.


P.s. Mijn voorspelling met betrekking tot de olieprijs lijkt aardig uit te komen, ik kwam dit artikel afgelopen week tegen

http://www.chron.com/business/article/U-..

Dus je zou zeggen dat er ruimte is naar beneden. Brent onder de 100 dollar lijkt mij mogelijk. (De voorzitter van Peak Oil wilde er wel een weddenschap voor aangaan :-))
Feit is dat er op dit moment een overvloed is aan olie. In China kunnen ze de schepen niet eens meer lossen en in de VS zitten ze nu met een voorraad olie die ze de afgelopen 20 jaar nog niet zo groot is geweest.
http://www.bloomberg.com/news/2012-05-02..

http://www.eia.gov/oog/info/twip/twip_cr..

Aardig detail. De grootste voorraad in de VS was juli 1990, precies 2 weken voordat Sadam Koewiet inviel. ;-)
taco (Email) - 05 05 12 - 15:57

Oost-Duitsland is en was een totaal andere situatie omdat 2 landen samen gingen tot 1.
De meeste Duitsers vonden ook dat het weer 1 land moest worden.
De EU en de Eurozone zijn verre van een politieke unie, laat staan 1 volk. Totaal niet te vergelijken dus.
Dat zal waarschijnlijk ook nooit gaan gebeuren.

We vinden allemaal, denk ik, dat de markt zijn werk had moeten doen. Er is echter wel een politieke realiteit: om alles overeind te houden wat er bestaat. Dezelfde lijn doortrekkend naar Spanje en je ziet een onmogelijkheid. Spanje is immers niet op die manier "te redden".

Het zou heel goed kunnen dat er verschillende landen gaan zeggen: "Ja weet je, bekijken jullie t maar, we gaan niet langer garant staan. We gaan vanaf nu weer onze eigen weg."

Niet voor niets houden steeds meer serieuze personen en instanties rekening met de mogelijkheid dat de Eurozone niet blijft zoals die nu is.
Onno - 05 05 12 - 16:46

@Onno

Je hebt gelijk dat alles in stand wordt gehouden. Dat is helaas de realiteit. En nu hebben we zelfs de oproep van Wientjes erbij. De Nederlandse Elite gaat Rinnooy Kan straks naar voren schuiven als nieuwe Minister. Terwijl deze man 100% verantwoordelijk is voor de chaos bij ING in de US. Er lopen zelfs rechtzaken tegen hem in de US.

Wat betreft het uit elkaar vallen van de EU. Dat lijkt mij steeds onwaarschijnlijker. De EU elite inclusief de ECB laten dat niet gebeuren.

Wat betreft "een volk", het idee van Natie staten in Europa is iets dat zijn intreden heeft gedaan 130 jaar geleden. In 1850 bestonden Duitsland en Italie niet eens. Tot mijn grote verbazing is zelfs de macht van ons Koninklijkhuis tanende.

Vanuit Frankrijk krijg ik signalen dat als Hollande wint dat een nieuwe drive geeft aan de EU.
Sarkozy wordt door veel Fransen gezien als de loopjongen van de Angel Saksische elite. Zelfs Le Pen heeft niet haar voorkeur voor hem uitgesproken. Die zijn we morgen kwijt.

De Franse en Duitse toekomst ligt in Europa en uiteindelijk laten de Duitse en Franse elite zich niet van de wereldkaart spelen door het FT en Bloomberg.

De kans dat de UK uit elkaar valt en Schotland de Euro gaat invoeren schat ik hoger in dan dat de EU uit elkaar valt.
Het is niet voor niets dat ze in de UK helemaal geopsedeerd zijn door de EURO. Het is bijna ziekelijk.

Maar het blijft toekomst voorspellen. En we moeten rekening houden met alle contingenties. :-). Een kleine verandering in de periferie lijkt mij mogelijk

Zie ook Poland wants to join the Eurozone:
http://edition.cnn.com/2012/05/03/busine..

P.S.
In deze wereld is het kiezen voor de "UK-US", de BRIKS, EU of kompleet gemarginaliseerd worden.
Meer smaken zijn er op dit moment volgens mij niet.
taco (Email) - 06 05 12 - 11:39

Er is wel een duidelijk verschil tussen het uiteenvallen van de EU en de Eurozone. Er is wat mij betreft ook geen enkele reden om een Europees samenwerkingsverband te beëindigen. Wel mag er van mij een EU-light komen: geen EU-begroting meer (ieder land houdt zijn eigen broek op) en de politieke laag van commissarissen en parlement weg. Democratisch is en was het toch al niet en dat gaat denk ik ook nooit echt veranderen.

Wat betreft de Eurozone is het denk ik totaal anders. Laten we eerlijk wezen: de landen die nu in de Eurozone zitten horen niet bij elkaar. Economisch passen Noord en Zuid niet bij elkaar. Ik weet niet precies wat er achter de schermen gebeurt, maar zover ik heb begrepen moest er de laatste keer lang op de Griekse premier ingepraat worden voordat hij pas akkoord ging met steun aan zijn eigen land. Vervolgens stapte hij op.
Veel landen zijn morrend akkoord gegaan met de steun, er zijn al veel regeringen over gevallen.
Dan hebben we het alleen nog maar over de kleine landjes die steun krijgen van de grote economieën. De keus is nog steeds om alles overeind te houden, maar velen beseffen steeds meer dat 't ongelooflijk veel gaat kosten.

Voor een land als Spanje zijn die kosten denk ik niet op te brengen. Vraag is ook of we dat zouden moeten willen. Ik zit niet op een val van Spanje te wachten maar de cijfers van dat land zijn zo beroerd dat ik betwijfel of t nog op eigen kracht erboven op kan komen.

Uiteindelijk zie ik dan ook minstens een paar landen eruit stappen omdat die niet langer aan t keurslijf kunnen en willen voldoen. De zwakke landen denk ik gaan als eerste. Als die niet gaan dan denk ik dat de ontevredenheid van de rijkere landen zulke hoogtes gaan nemen dat die niet langer verantwoordelijk willen zijn voor de andere landen.

Hollande zie ik niet als een versterking van de Eurozone: wat hij budgettair wil kan helemaal niet. Frankrijk zal verder worden afgewaardeerd wat weer vervolgens leidt dat de club "rijke landen" die steun moeten blijven geven nog zwakker worden.

De vraag is of je als economisch machtsblok perse allemaal 1 munt zou moeten hebben. de Brics-landen hebben ook geen gezamenlijke munt. Ze trekken samen op, maar zijn wel soeverein.

De Euro was een goed idee, maar ontzettend slecht uitgevoerd. Het is als een mooi gebouw op een slechte fundering.
De situatie dat een rijke club landen die wel steeds zwakker en kleiner wordt, een steeds grotere groep probleemlanden overeind moet houden, is wat mij betreft een onhoudbare situatie.
Onno - 06 05 12 - 14:36

@taco

Er bestonden natuurlijk wel allang zeer vele grote en kleine staten, hertogdommen en koninkrijkjes. De Nederlanden zijn een voorbeeld. Europa was geen lege kaart waarop men rond 1850 staten heeft getekend.
Rik - 06 05 12 - 15:31

@Rik

Daar heb je helemaal gelijk in, maar het waren geen natie staten en het begrip staatsburger is niet iets van die tijd. Een burger was niet een inwoner van Nederland maar van een stad of hij hoorde bij een landheer. Volgens wikipedia werden pas halverwege de 19 de eeuw documenten uitgegeven die lijken op het huidige paspoort.

Ook de geschiedenis van ons huidig Koninklijkhuis gaat helaas voor veel oranje liefhebbers slechts terug tot 1813. In 1815 ontstond pas het Koninkrijk der Nederlanden. En het zou mijn niet verbazen als de nieuwe generatie 14-15 jarige uiteindelijk de monarchie afschaft.


Niets is statisch.
taco (Email) - 06 05 12 - 21:02

@Onno

Ik deel je zorgen. Maar het is niet alleen treurnis. De Eurozone is nog een van de weinige gebieden met een handelsbalans overschot.

Bedenk dat in 2008 Nederland bijna omviel door de gebeurtenissen in de US. En die zit volgens mij niet in de EURO :-).

In de UK is het echt niet beter. 30% van de schotten wil uit de UK stappen! Terwijl er maar 21% Nederlanders uit de Euro willen.


In Denemarken valt ook de een na de andere bank om, daar hoef je niet voor in de EURO te zitten.
http://www.bloomberg.com/news/2012-04-23..

Daarnaast is de soevereiniteit heel beperkt. Als je nu bekijkt wat er met het handelsembargo in Iran gebeurt. Kleine “soevereine” staten worden gedwongen door de US om daar aan mee te doen, daar is geen keus mogelijk.
Wetten over copyright worden eenzijdig opgedrongen aan kleine landen.
Daar is geen soevereine keus. Het is een illusie dat Zwitserland Soeverein is. De VS zullen de Zwitsers dwingen om hun Bank wetten aan te passen. En nu de machtige Joodse lobby een partij aan het worden is, gaat men de komende jaren gewoon om in Zwitserland. De Zwitsers hebben zoveel ruimte als de EU en de VS de Zwitsers geven. Soevereiniteit is een illusie.
http://www.haaretz.com/print-edition/new..

Daarnaast is het heel eenvoudig, of je nu wel of niet in de EURO zit, zolang je Banken hebben geïnvesteerd in Ierland, Spanje of Griekenland ga je mee betalen aan de Bail-out. De UK heeft gewoon mee gedaan aan de redding van Ierland. 100% eigen banken belang.

Er zijn veel mogelijkheden in Europa. De Europese vliegtuigindustrie is concurrerend geworden met die in de VS. Europa is geen puinhoop!
De Amerikaanse industrie heeft altijd een grote interne markt gehad dat is een groot voordeel voor ondernemers die markt is er nu ook voor Europese bedrijven.


Er is veel krom in Europa en veel klopt er niet, de democratie functioneert niet. Daarom is het van belang dat we bedenken hoe we het wel willen. Ik geef toe er zijn weinig leiders die ons een richting geven. Je bent voor het huidige Europa of tegen. Maar ik ben er van overtuigd dat het anders kan en uiteindelijk ook anders gaat.
taco (Email) - 06 05 12 - 21:37

Eigenlijk zijn we t gewoon eens: de Euro is niet de schuld van de crisis maar met Euro hoeft de crisis dus ook niet minder te zijn. Kortom: de Euro is een keuze, geen absolute noodzakelijkheid.
Onno - 06 05 12 - 21:55

@taco

Toch zijn dat geen argumenten om ons land maar min of meer op te heffen en de burgers uit te leveren aan de overige eurolanden, die ons vervolgens plunderen via bailouts en ESM. Het vrije verkeer is er al, daarom hoeft men het niet te doen.
Rik - 07 05 12 - 18:46



  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /

Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen, is het nodig deze simpele vraag te beantwoorden.
 

 

Kattebel:
Verberg email:

 

Is het goud tijdperk voorbij?

Editors Choice -- Dinsdag 21 Mei 2013 at 11:57 pm

Exploration activity has been trending down since the end of October 2011, the report notes, and IntierraRMG monitored drilling reports from only 355 prospects followed in March this year. Gold exploration has been particularly weak, with activity reported from just 172 prospects in March, compared with 382 a year earlier – a fall of close on 55%.




Laatste Reacties

nieuwkomer ('Japan is het nie…): 1400 $ komt eraan. PS DB Physical Gold ETC heb ik in plaats va…
martin ('Japan is het nie…): of een paper squeeze, aangezien het inmiddels wel duidelijk i…
nieuwkomer ('Japan is het nie…): al die hedgefunds die short zijn gegaan op goud, knijpen hem …
Fons ('Japan is het nie…): @Geldbubbel Hoe ontstaat nu eigenlijk hyperinflatie? Iedereen…
martin ('Japan is het nie…): Dat zou ik heel eerlijk/rechtvaardig vinden, maar ik zie het …
GeldBubbel ('Japan is het nie…): @Fons Dank voor je uitgebreide reactie. Toch zitten er grote g…
Fons ('Japan is het nie…): @Geldbubbel Doordat de Japanse overheid in staat is om zijn ei…
martin ('Japan is het nie…): Nee, maar het maakt vrij veel uit voor de stabiliteit van het…

Headlines