Index

Voorpagina
Beurslinks
Editorials
Adverteren
RSS-feeds
Twitter pagina

Dossiers

Eurocrisis
Kredietcrisis
Griekenland
Spanje
Portugal
Ierland
België

Tag cloud



Hoofdredactie

Hans Jager

Gastbijdragen

Wessel Aslander
Edwin Res
John Mauldin (VS)
Peter Schiff (VS)

Archieven

01 Dec - 31 Dec 2013
01 Okt - 31 Okt 2013
01 Sep - 30 Sep 2013
01 Aug - 31 Aug 2013
01 Jul - 31 Jul 2013
01 Jun - 30 Jun 2013
01 Mei - 31 Mei 2013
01 Apr - 30 Apr 2013
01 Mrt - 31 Mrt 2013
01 Feb - 28 Feb 2013
01 Jan - 31 Jan 2013
01 Dec - 31 Dec 2012
01 Nov - 30 Nov 2012
01 Okt - 31 Okt 2012
01 Sep - 30 Sep 2012
01 Aug - 31 Aug 2012
01 Jul - 31 Jul 2012
01 Jun - 30 Jun 2012
01 Mei - 31 Mei 2012
01 Apr - 30 Apr 2012
01 Mrt - 31 Mrt 2012
01 Feb - 29 Feb 2012
01 Jan - 31 Jan 2012
01 Dec - 31 Dec 2011
01 Nov - 30 Nov 2011
01 Okt - 31 Okt 2011
01 Sep - 30 Sep 2011
01 Aug - 31 Aug 2011
01 Jul - 31 Jul 2011
01 Jun - 30 Jun 2011
01 Mei - 31 Mei 2011
01 Apr - 30 Apr 2011
01 Mrt - 31 Mrt 2011
01 Feb - 28 Feb 2011
01 Jan - 31 Jan 2011
01 Dec - 31 Dec 2010
01 Nov - 30 Nov 2010
01 Okt - 31 Okt 2010
01 Sep - 30 Sep 2010
01 Aug - 31 Aug 2010
01 Jul - 31 Jul 2010
01 Jun - 30 Jun 2010
01 Mei - 31 Mei 2010
01 Apr - 30 Apr 2010
01 Mrt - 31 Mrt 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Mei - 31 Mei 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mrt - 31 Mrt 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Mei - 31 Mei 2008
Aug 2005 - Apr 2008

Links

Beurs.nl
NU.nl Economie
Beleggen.blogo.nl
Edelmetaal-info.nl
Psychologie & beleggen
Golden Gecko
Bankblog Peter Verhaar
Amsterdam Trader
meer links

Zoek!

Stuff

Powered by Pivot - 1.40.5: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 
© Blikopdebeurs.com 1999-2011
Disclaimer

« D-day eurozone: de tw… | Home | Tutto bene: Berluscon… »

Live: Eurotop schuldencrisis Brussel

26 10 11 - 20:30

Komt er een 'geloofwaardig totaalpakket' voor het noodfonds, Griekenland, Italië en de bankenherkapitalisatie? De regeringsleiders van de 17 eurolanden moeten de finale knopen doorhakken. Op de volgende pagina live het laatste nieuws uit Brussel.


20:30 Wat staat er op het spel? Analyse van belangrijkste topics van afgelopen zondag.
20:35 Sky News citeert uit een 'draft statement' inzake het EFSF-fonds

20:41 Volgens Reuters zal het EFSF-fonds door leverage verviervoudigd worden. Bron is anoniem.
20:45 Bezuinigingsprogramma Italië is “heel goed ontvangen” , aldus de Poolse premier Donald Tusk.
20:48 En we hebben een statement! (waar weinig nieuws in staat)
20:53 Reuters: basis EFSF 350-275 miljard, geleveraged 1 biljoen

21:00 Martin Visser van FD: Banken die hun kapitaal nog niet op sterkte hebben, mogen geen dividenden uitkeren en geen bonussen betalen, zo hebben de EU-leiders zojuist afgesproken
21:15 Plan Berlusconi: pensioenleeftijd in Italië gaat omhoog naar 67 jaar... vanaf 2026
21:22 Het bericht van Reuters over het EFSF-fonds
21:33 Sky News: Onderhandelingen over Griekenland gaan mogelijk "nog dagen" duren
21:40 Volgens Bloomberg wil Sarkozy Chinese funding
21:43 Reuters: EU leaders moving towards 100 billion writedown of Greek debt held by private sector: source
21:55 Wall Street Journal is niet echt onder de indruk: Eurozone ‘Plan’ Weaker Even Than Pessimists Expected
22:10 Dow Jones sluit bijna 150 punten hoger. Merkel rally?
22:14 Hella Hueck: Er schuiven bankiers aan vanavond, maar geen Nederlandse -zeggen NLe bronnen aan RTL Nieuws
22:17 Arnoud Boot nu in Nieuwsuur
22:30 Het menu aan de Europese vergadertafel: gamba met aubergines, geroosterde tarbot met spinazie en een trio van sorbets
22:44 NRC.nl: De Duitse topman van het Europese noodfonds, Klaus Regling, vliegt vrijdag ook al naar China om over Chinese investeringen in het Europese noodfonds te spreken
22:52 Er is nog geen duidelijkheid over de rol van de ECB, de NOS meldt verder dat er mogelijk ook morgen nog gepraat zal worden
23:24 Vlaamse econoom Ivan Van de Cloot: 'als ratingbureaus nog gram geloofwaardigheid willen houden, moeten ze Franse AAA downgraden na leveragen EFSF met factor x'
23:28 Dow Jones: Euro-Zone Draft: Will Finalize Treaty Change Road Map In March 2012. Dat lijkt toch weer erg op de 'kicking the can', dat we gewend zijn...
23:45 We sluiten voorlopig dit live blog af. Het zal wel 'NRC scenario 3' worden: een mistig compromis. Wordt vervolgd.
Gebruikte Tags: , , , , ,
39 reacties

Verhogen van het EFSF zonder hogere bijdrage of garantstelling. En de markt veert weer op. Mw. Merkel is toch wel een kanjer. Zij denkt jullie zijn gek, dan spelen wij ook de gek. En ondertussen saneert ze de handel.
Goosss - 26 10 11 - 21:09

ik denk dat het nu wel voor een jaartje is opgelost; dan is het niet genoeg voor spanje italie en frankrijk, en hebben nederland, duitsland en finland geen geld meer, en worden de obligatie markten van deze 6 landen alsnog samengevoegd
arjan - 26 10 11 - 22:12

Arjan
Onderschat Duitsland niet. Er is genoeg (onderhuidse) nationalisme, Europese rancune, trots, plichtsbesef en doorzettingsvermogen. Echt er zijn nog genoeg Duitsers met strijdvaardigheid in de genen. Zij geven niet alles zo maar uit handen.
Goosss - 26 10 11 - 22:39

Het is simpel. Duitsland zit wel in de knoflooklanden, maar veel minder zwaar als Frankrijk. Als Griekenland en Italië omgaan, dan krijgt Frankrijk een behoorlijke klap. Om die reden zijn de motivaties van Duitsland en Frankrijk tegenstrijdig.
Edwin W. - 26 10 11 - 22:57

Hans
Je bent er druk mee. En ik ben bang voor je dat het nog even duurt.
Goosss - 26 10 11 - 23:07

Gezellig toch? Het is net als een avondje champions league. :p
ard - 26 10 11 - 23:26

Kicking the can down the road...again.

Ik vraag me toch af, wat is nu de stip op de horizon. Mijn indruk is dat elke keer forse maatregelen worden genomen (in absolute getallen) maar fundamenteel geen oplossing komt. Dus: tijd kopen. Maar...wordt de systeem crisis op die manier geleidelijk verspreid over de economie, en men dus (hyper)inflatie laat gebeuren? Wat ook opvallend is, is dat de US-EUR koers nauwelijks onder druk staat.
Wim - 27 10 11 - 13:15

Het media roept steeds dat 50% van de Griekse schulden wordt kwijtgescholden, maar dat is met aftrek van de troika en ECB, maar zo'n 20% van de schuld. De Griekse banken gaan deze afschrijving van 50% natuurlijk niet kunnen trekken en u raad al wie de redding van die banken moet gaan betalen, smoke and mirrors.
Richard - 27 10 11 - 13:52

Ik bedoelde "De media".
Richard - 27 10 11 - 13:52

Wat zei ik. Geen hogere bijdrage voor het EFSF. En toch zijn we allemaal opeens dolgelukkig. Zalig zijn de armen der geest.
Goosss - 27 10 11 - 16:18

Taco
Weet je nog mijn opvatting over de CDS. Vandaag toch wel een bevestiging. Het is allemaal "vrijwillig".
Wie maakt er nu geen gebruik van zijn verzekering bij een flinke schade. De FED heeft ons in 2008 geholpen. Nu laten we de Amerikaanse banken voor wat ze zijn. En het volk, die dromen lekker verder.
Goosss - 27 10 11 - 16:33

Taco
De Engelsen sturen wel aan op onrust in de CDS-markt. Door ze nu als waardeloos te bestempelen zaai je ook weer onrust. En dat hadden we nog niet genoeg.
Goosss - 27 10 11 - 17:47

Goosss

Het is een mooie poppenkast.

Ten eerste is het EFSF is 1 op 4 leverage procuct geworden. Zo'n product dat iedere politicus verafschuwde.

10% verlies op de onderliggende obligatie is 40% verlies in het EFSF!!!

De vraag is niet of het opgeblazen wordt maar wanneer.
Ik schat dat het fonds binnen een jaar leeg is.

Dit is echt waanzin.
http://www.spiegel.de/international/euro..

Gelukkig bergijpt 95% van de Nederlandse bevolking nog niet waarvoor de Jager voor getekend heeft.

De CDS story is natuurlijk absurd.

Iedere bank gaat natuurlijk zo snel mogelijk zijn Griekse obligaties dumpen in SIV in Hedfge Funds(die vallen buiten de deal en worden volgens mij 100% vergoed). Ook Amerikaanse banken doen lijkt mij niet met de 50% deal mee.
USA Banken en Hedge Funds die de afgelopen jaren Griekse obligaties hebben gekocht die maken een giga-winst dankzij het EFSF.
Ik zie al een heel nieuw "over de counter" product. De Griekse bond Swap. Griekse Bonds worden geswapt met een partij die buiten de "vrijwillige banken" valt in ruil voor cash flow. Lijkt mij een goude bussines, kan ik daar patent op krijgen?

Als particulier nu Griekse Bonds kopen lijkt mij een goede deal. Er zullen zat banken zijn die er vanaf willen.

Ik ben benieuwd wanneer de vrolijke beleggers er achter komen :

Recapitalization Breakdown
•Greek banks need 30 billion euros
•Spanish banks need 26.2 billion euros
•French banks need 8.8 billion euros
•Italian banks need 14.8 billion euros
•Remaining countries 26.6

1.No structural problems have been solved
2.Banks most assuredly need more than 106 billion in recapitalization efforts. The idea that French banks only need to raise 8.8 billion is preposterous.
3.No investors in their right mind will fund Greek and Spanish banks to the tune of 56.2 billion euros
4.The haircuts were not voluntary

Bron Mish
http://globaleconomicanalysis.blogspot.c..
taco (Email) - 27 10 11 - 19:35

Het begrip vrijwillig is ook absurd.
Als ik jou een pistool onder je neus duuw en ik zeg dat je mag kiezen of doodgeschoten worden of mij vrijwillig je geld geven.
Geef je mij dan vrijwillig je geld?

Ik zie hier jurispudentie voor een hele nieuwe generatie bank-rovers.
taco (Email) - 27 10 11 - 19:43

Waarom schieten de beurskoersen van banken vandaag omhoog als ze verplicht worden om 'vrijwillig' een deel van de Griekse schuld af te schrijven????
ard - 27 10 11 - 19:48

Ik beken;
ik had me ingedekt met shorts tegen een falende eurotop.
Foute keus dus, maar ik hou ze nu toch maar vast. het akkoord zit vol losse eindjes en de rente op italiaanse staatsobligaties blijft me te hoog.
hoe lang duurt het voor de muziek stopt.
nieuwkomer - 27 10 11 - 20:13

Ard
Toch duidelijk. Het probleem is opgelost. De crisis is voorbij. Hebben ze zelf gezegd op de top.
Goosss - 27 10 11 - 20:22

@Newkomer
Bloomberg: lage volumes short cover. Short intrest is nog steeds hoog.
Rustig afwachten timing is lastig, maar ik kan niets vrolijks ontdekken in de Euro top. Bedenk dat de shit begon in 2007 en we nu al 4 jaar verder zijn. Je moet je shorts niet zijn als speculatieve gok maar als een long term investment :-)

Spanje en Portugal zijn veel grotere problemen, het zijn nummer 2 en 3 netto externe schulden in de wereld ranglijst.
Pal achter de USA er wonen alleen wat minder mensen. Alleen vind men Berlusconi niet zo aardig dus die moest weg.
taco (Email) - 27 10 11 - 20:29

Taco
ja en nee,
ik ben na de forse daling van 20% long gegaan, ik ben nu dus eigenlijk neutraal, maar men loopt nu wel weer erg voor de muziek uit.
een mooie index hiervoor is het tevreden varkensgeknor van de commentaren op CNBC. Stephen Roach gaf ze er zojuist flink van langs. Misschien de moeite waard eens naar zijn video te kijken.
Handen over elkaar en even kijken hoe het gaat.
nieuwkomer - 27 10 11 - 20:44

@ard

Wacht rustig af.
Als je graag equity wil bezitten in een insolvent bank join the club.
taco (Email) - 27 10 11 - 20:50

Taco
Ik zie dat jij beter in de materie zit dan ik. Maar mijn inschatting is dat het juridisch wel snor zit. Zo ook de bijdragen van hedge funds e.d.. Ze worden echt niet in grote getale weggesluisd.
Mijns inziens gaan ze ons op een totaal onverwachte wijze verrassen.

Verder is het toch niet echt een leverage product. Als ze garant staan voor 20 % van een lening is het geen leverage.
Een derde partij levert de totale som, en neemt zodoende risico voor 80% van de totale som.
Als ze 10% afspreken wordt de "pot/buffer" 10 x zo groot.
Ofwel mooie woorden maar weinig inhoud.
Het is geen leverage geworden. Wel is de risicofactor voor het EFSF groter geworden. Ofwel de kans dat ze uitkeren is groter geworden. Dus dat hij gebruikt gaat worden i.p.v. een garantstelling op papier.
Goosss - 27 10 11 - 20:53

@goosss

Goed punt. Ik ben er vanuitgegaan dat dit eerste 20% is want anders heeft het niet veel zin. Dan kan je ook de Yield maar 20% beperken.
Maar ik kan mij vergissen. Als het een geval wordt we delen het verlies volgens de verdeelsleutel 20-80 % dan heb jij gelijk.
Als het een verzekering is van de eerste 20% verlies dan is het leverag. Ik zal kijken of ik wat info vind.
taco (Email) - 27 10 11 - 21:13

Op het eerste gezicht lijken er een paar aardige maatregelen te zijn genomen, het probleem is dat niet echt duidelijk wordt hoe dat moet worden bereikt.
Verder blijven Spanje en Italië gewoon in de gevarenzone.
Over het EFSF hoef ik het niet meer te hebben: te treurig gewoon.

Het is vooral een plan wat werkt zolang het goed blijft gaan of hooguit een beetje verkeerd. Het is vooral een plan om tijd te kopen en weer wat vertrouwen te wekken. Dat is gelukt, tot nu toe. In grote lijnen blijven de dominosteentjes weer even staan voorlopig en dat is wat precies de bedoeling is voor de beleidsmakers. De vraag is voor hoelang?
Het roept meer vragen op t.a.v. de risico's voor steun gevende landen en ook of de steun krijgende landen eigenlijk wel hiermee worden geholpen.

Als Italië en/of Spanje echt in de problemen komen is er natuurlijk geen houden meer aan.
Onno - 27 10 11 - 21:13

@gooss

Wie wel en niet bij gaat dragen aan de vrijwillige "haircut" is een grote vraag. De ECB heeft een accoord met Banken Branch. Zolang het vrijwillig is geen credit event. Dus als je niet bij de banken zit kan je een dikke vinger opsteken naar de ECB en gewoon 100% uitbetaling eisen. Ze willen kosten wat het kost een credit event voorkomen.
taco (Email) - 27 10 11 - 21:22

Onno
Juist, ze hebben tijd gewonnen. Verder eigenlijk gewoon weer wat geld betaald / gegeven.
Ze hebben niets opgelost. Echt helemaal niets. Helemaal niets. Gewoon heeeeeeelemaaaaaal niets.

Niet 1 oplossing hoe men denkt weer geld te gaan verdienen of hoe ze minder gaan uitgeven dan binnenkrijgen. Het woord aflossen is wereldvreemd geworden.

Niet helemaal waar trouwens. Ze hebben de banken flink aangepakt.
Goosss - 27 10 11 - 21:37

@Gooss

Er is niet alleen niets opgelost, ze hebben het erger gemaakt.
Ik zie overal first 20% loss staan.

http://www.loansafe.org/german-banking-e..

Ik denk dat 99% van de kamerleden geen benul heeft waarvoor ze getekend hebben Met een 1 op 4 leverage gaat het allemaal heel heel hard, het verlies dan.

Wat waren de termen ook weer die Sap gebruikte "vuurkracht", nou dat gaat me straks een knal geven. ;-)
taco (Email) - 27 10 11 - 21:46

Zo ging de Sub-Prime ook. Op een gegegeven moment was er een bankier die had de oplossing voor de Sub-Prime problemen De option-ARM hypotheek. Geweldig oplossing je leent geld en je gaat met het geleende geld je rente betalen. Het is geen grap het bestond echt in de VS. Aan de creativiteit komt geen eind.
De zelfde Amerikanen die dat bedacht hebben hebben dit EFSF plan ook bedacht.
taco (Email) - 27 10 11 - 21:50

Kleine uitleg.
Stel je hebt een mini EFSF met 100 Euro.
Daar kan je 1 Griekse bond van 100 Euro voor kopen. Als die Griekse bond na 1 jaar nog 90 Euro waard is heb je een verlies van 10% maar ook een kans dat die bond weer meer waard wordt.

Als je die 100 Euro gaat gebruiken om de eerste 20% verlies te verzekeren kunnen de verzekeringsnemers max 5 Bonds bij jou verzkeren.

Als nu de Griekse bond 10% zakt dan moet jij 5x 10 Euro uitkeren. Dat is 50% van het fonds. Die 50 Euro komt nooit meer terug.

Uit wat ik lees vermoed ik dat het zo'n soort constructie wordt.
:-)
taco (Email) - 27 10 11 - 22:08

@nieuwkomer

Doe er een link bij dat vind ik wel leuk.
taco (Email) - 27 10 11 - 22:09

@Taco, ja ik heb ook begrepen dat wat er eventueel wordt uitgekeerd, inderdaad een gift zal zijn en dus geen lening!
Onno - 27 10 11 - 22:20

Taco
Klopt. Maar deze manier heeft ook wel z'n voordelen. Nu trekken ze wel 5 x 100 Euro aan. Nu durft dat geen hond meer. En met 1 x 100 weet je 5x zo snel dat het geld op is en niet meer terugkrijgt.
Merkel heeft echt niet de illusie dat ze het geld in munten terug krijgt. Dan maar haar 100 en 500 van een ander. En dat alles voor wat tijd.
Goosss - 27 10 11 - 22:32

Het is een grote puinzooi.
Maar het voelt wel goed dat Merkel de zaak leidt. 10 x liever met haar de bietenbrug op dan met zo'n zuidelijk figuur.
Goosss - 27 10 11 - 22:36

Of dat aantrekken van het geld door deze garanties wel gaat gebeuren valt nog te bezien: ook die partijen weten dat de garanties onvolledig zijn gedekt... want daar komt het feitelijk op neer.
Onno - 27 10 11 - 22:50

Onno
Klopt. Maar ze moesten toch iets. De Duitsers wilden echt niet nog meer bijdragen (dan de 211 miljard).
Zo lijkt het wel op een verruiming van het EFSF. En dat wilde de markt toch. Zie mijn allereerste reactie van dit artikel.
Goosss - 27 10 11 - 22:58

ik denk dat spaanse en italiaanse banken, verzekeraars en pensioenfondsen van de garantie gebruik gaan maken; en buitenlanders zoveel mogelijk verkopen.
arjan - 27 10 11 - 22:59

We zullen het gaan zien, inderdaad. Het zou leuk en spannend zijn als dit slechts een gokspelletje was. Nu wordt er gegokt met de landen van de Eurozone.
Er zijn parallellen te trekken met een piramidespel, als ik deze constructie zo lees...
Onno - 27 10 11 - 23:01

@Gooss

Zo kan je het ook zien. Het zou goed kunnen dat Duitsers het geld hebben afgeschreven en hiermee ook een duidelijke lijn trekken. Ik denk eerder dat Merkel denkt, hoe red ik het tot mijn pensioen. En nu weer even alle aandacht naar de VS want daar hebben ze ook nog een probleempje met super commite en debt ceilings en boze burgers en hypotheken.

@Arjan
Ik denk niet dat ze de al uitgegeven obligaties gaan dekken. Maar je weet het nooit.

@Onno
"It ain't over till it is over" Las ik ergens in Nassim Talebs boek.
taco (Email) - 27 10 11 - 23:23

@taco
http://video.cnbc.com/gallery/?video=300..
nieuwkomer - 28 10 11 - 08:25

@nieuwkomer

Die is leuk. Dat soort links moet je gelijk delen. Geweldig!
taco (Email) - 28 10 11 - 20:58



  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /

Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen, is het nodig deze simpele vraag te beantwoorden.
 

 

Kattebel:
Verberg email:

 

Stiglitz: Europa, kies voor groei!

Editors Choice -- Zondag 08 December 2013 at 9:50 pm

Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz: A central bank that focuses not only on inflation, but also on growth, employment, and financial stability; Replacing anti-growth austerity policies with pro-growth policies focusing on investments in people, technology, and infrastructure.




Laatste Reacties

stephanie banatla… (Einde Blikopdebeu…): binnenkort weer stephaniesbeurstips op uw scherm, yes.... zo …
Geert van der Sch… (Willem Buiter: cr…): Circulair Renteloos Spaar en Investering Systeem (CRSI) Hierb…
max29 (Bailout IMF kost …): IMF -Goud- de z.g. 'nieuwe' wereldmunt. SDR De nieuwe wereld…
max29 (Bailout IMF kost …): IMF -Goud - Nieuwe munt - IMF Rock&Rotsch. BIS Banken en Mul…
max29 (Bailout IMF kost …): In dit artikel leest U ook dat JC de Jager de ned bijdrage aa…
max29 (Bailout IMF kost …): De Jager heeft in totaal 58 miljard aan het IMF gegeven. Daar…
Gerard (Dubai: droom blij…): Die Arabieren denken echt dat zij zich alles kunnen permitere…
goudschrijver (Roubini ziet hele…): Op zoek naar de actuele en voor jou voordelige goudprijs per …