Index

Voorpagina
Beurslinks
Editorials
Adverteren
RSS-feeds
Twitter pagina

Dossiers

Eurocrisis
Kredietcrisis
Griekenland
Spanje
Portugal
Ierland
België

Tag cloud



Hoofdredactie

Hans Jager

Gastbijdragen

Wessel Aslander
Edwin Res
John Mauldin (VS)
Peter Schiff (VS)

Archieven

01 Mei - 31 Mei 2013
01 Mrt - 31 Mrt 2013
01 Feb - 28 Feb 2013
01 Jan - 31 Jan 2013
01 Dec - 31 Dec 2012
01 Nov - 30 Nov 2012
01 Okt - 31 Okt 2012
01 Sep - 30 Sep 2012
01 Aug - 31 Aug 2012
01 Jul - 31 Jul 2012
01 Jun - 30 Jun 2012
01 Mei - 31 Mei 2012
01 Apr - 30 Apr 2012
01 Mrt - 31 Mrt 2012
01 Feb - 29 Feb 2012
01 Jan - 31 Jan 2012
01 Dec - 31 Dec 2011
01 Nov - 30 Nov 2011
01 Okt - 31 Okt 2011
01 Sep - 30 Sep 2011
01 Aug - 31 Aug 2011
01 Jul - 31 Jul 2011
01 Jun - 30 Jun 2011
01 Mei - 31 Mei 2011
01 Apr - 30 Apr 2011
01 Mrt - 31 Mrt 2011
01 Feb - 28 Feb 2011
01 Jan - 31 Jan 2011
01 Dec - 31 Dec 2010
01 Nov - 30 Nov 2010
01 Okt - 31 Okt 2010
01 Sep - 30 Sep 2010
01 Aug - 31 Aug 2010
01 Jul - 31 Jul 2010
01 Jun - 30 Jun 2010
01 Mei - 31 Mei 2010
01 Apr - 30 Apr 2010
01 Mrt - 31 Mrt 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Mei - 31 Mei 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mrt - 31 Mrt 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Mei - 31 Mei 2008
Aug 2005 - Apr 2008

Links

Beurs.nl
NU.nl Economie
Beleggen.blogo.nl
Edelmetaal-info.nl
Psychologie & beleggen
Golden Gecko
Bankblog Peter Verhaar
Amsterdam Trader
meer links

Zoek!

Stuff

Powered by Pivot - 1.40.5: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 
© Blikopdebeurs.com 1999-2011
Disclaimer

« Pimco waarschuwt Fran… | Home | Nieuw 'biljoenenplan'… »

Knot zwijgt over ernst bankencrisis

24 09 11 - 09:00

Foto Screenshot Nieuwsuur

Vier maanden lang bleef het oorverdovend stil en nu drie interviews in 24 uur. De boodschap van DNB-president Klaas Knot: we houden nu rekening met een Grieks faillissement. Dat klinkt heel logisch, maar ECB-lid Knot zegt iets anders dan het officiële ECB beleid. De Europese bankencrisis blijft echter vrijwel onbesproken.

Door Hans Jager, hoofdredacteur

Knot, de verrassende opvolger van Nout Wellink, gaf voor het eerst sinds zijn benoeming op 20 mei interviews aan zowel het Financieele Dagblad, De Telegraaf en NRC Handelsblad. Volgens Knot is een bankroet van Griekenland één een van de scenario’s. “Alle inspanningen zijn erop gericht dit te voorkomen, maar ik ben nu minder stellig in het uitsluiten van een faillissement dan ik een paar maanden geleden was”, aldus Knot tegenover het Financieele Dagblad.

Uitspraken ‘onhandig’
En zo is Klaas Knot even wereldnieuws. “Knot became the first euro zone central banker warning outright of the possibility of a Greek default”, schrijft Reuters. Klaas Knot schließt eine Pleite Griechenlands nicht mehr aus, aldus Handelsblatt. “His comments may not go down well in Frankfurt. The official ECB ”working assumption” is that Greece sticks to its bail-out programme and speculating about other scenarios is seen as unhelpful”, commentarieert de Financial Times.

Volgens economie redacteur van het NOS Journaal Eva Wiessing is in de wandelgangen bij de jaarvergadering van het IMF met enige verbazing gereageerd op de uitspraken van Knot. Arnoud Boot kwalificeerde in Nieuwsuur de uitspraken als “onhandig”. Belangrijker vind ik welke oplossingen Knot aandraagt om de Europese schuldencrisis aan te pakken. Hij pleit voor het vergroten van het EFSF-fonds. Daarnaast moeten voor de langere termijn overheidsschulden structureel worden aangepakt en dient de EU een “sterker economisch bestuur” te krijgen.

Herkapitalisatie banken
Ik mis echter een cruciaal vierde element: herkapitalisatie van de bankensector. De leverage van veel Europese banken is gevaarlijk hoog, bovendien is de relatie van de sector tot het bruto binnenlands product in diverse eurolanden volledig ontspoort. Zo hebben Franse banken 800 miljard euro aan exposure op de Zuid Europese periferie en totale assets zijn het viervoudige van het Franse BBP. Maar ook Italiaanse, Spaanse en Belgische banken staan onder grote druk. Vorige week moesten centrale banken in actie komen, omdat dollar liquiditeiten opdroogden. Mohammed El-Erian van Pimco waarschuwde donderdag nog voor een ernstige bankencrisis.

Knot focust in zijn interviews vooral op Griekenland, maar dat land is door financiële markten al opgegeven. De echte lakmoestest voor het voortbestaan van de euro is de situatie in Spanje, Italië en Frankrijk. “Een perverse cocktail van bedrog, irrationaliteit, onverantwoordelijkheid en onbegrip hebben ons aan de rand van de afgrond gebracht”, zo vatte Ko Colijn de schuldencrisis samen in augustus. Juist nu de crisis verder escaleert had ik graag gezien dat Knot de (terechte) oproep van IMF directeur Christine Lagarde, dat Europese banken hun kapitaal snel moeten versterken, openlijk had gesteund.

‘Erg juniore president’
Helaas doet Knot het omgekeerde. Uit het FD van zaterdag: “Op die IMF-berekeningen was een hoop af te dingen. (…) Wat het IMF doet is een alleruiterste van schattingen nemen”. Ook bagatelliseert hij enigszins de huidige liquiditeitsproblemen bij Europese banken. “Wat er nu op de financieringsmarkt gebeurt is een herhaling (t.o.v. 2008, red.), met als enig verschil dat de banken zich veel beter hebben voorbereid en de meeste banken hun financiering rond hebben tot ver in 2012”.

Europese politici hebben tot nu toe hopeloos gefaald de crisis gezamenlijk aan te pakken. De ECB is door de massale aankoop van Club Med-papier verworden tot een ‘bad bank’, waardoor zwaargewichten als Jürgen Stark en Axel Weber hun conclusies hebben getrokken. De vraag is of een ‘erg juniore president’, we citeren Mathijs Bouman, bij de ECB voldoende tegenwicht kan bieden aan de zeer ervaren en geslepen Mario Draghi. En ja, het was een politiek besluit de betere kandidaat, Lex Hoogduin, te slachtofferen. Knot begint met 3-0 achterstand.

© Blikopdebeurs.com Gebruikte Tags: , , , , , ,
62 reacties

Wie vliegt hier nu uit de bocht? De ECB die standvastig blijft proberen de burger voor te liegen of Klaas Knot die een realistisch antwoord geeft?
ard - 24 09 11 - 09:47

@ard

Arnoud Boot gisteren in nieuwsuur gezien? Hij gaf het goede antwoord volgens mij. Natuurlijk mag je zeggen dat Griekenland failliet gaat, maar als centrale bankier kun je dat pas doen als er ook een plan ligt met oplossingen. En dat is er niet, iedereen roept nu maar wat.
Jeroen - 24 09 11 - 09:55

@ ard

Titel kon idd beter. Het gaat me niet zo zeer om het benoemen van een Grieks bankroet, de kritiek betreft het onvoldoende benoemen van de Europese bankencrisis
Hans - 24 09 11 - 10:41

De beleidsmakers bagatelliseren toch vrijwel allemaal de situatie? Over Griekenland vind ik het juist wel een goede uitspraak, ik heb liever dit wat meer eerlijke antwoord dan weer een leugenachtig antwoord waar iedereen van weet dat het niet realistisch is. De anderen vertellen prietpraatjes en van dat soort onzin hebben we al genoeg gehoord. Ook al zijn de andere beleidsmakers meer ervaren, geslepen, etc. Voor mij een reden om ze juist meer te wantrouwen. De uitspraak v Knot vind ik daarom een stap vooruit.
Onno - 24 09 11 - 11:15

@Jeroen
je hoeft niet altijd een plan te hebben als je ergens iets van vindt. Uitspraken dat Griekenland alles met rente gaat terugbetalen mag dan wel met een plan zijn onderbouwd, dit plan is gewoon economisch onuitvoerbaar. De komende jaren is het de bedoeling dat we eerst nog eens flink wat geld erin pompen, van afbetalen zal per saldo nog helemaal niet gaan gebeuren.
Onno - 24 09 11 - 11:23

@Onno

Griekenland gaat failliet. Enige vraag is of dat enigszins gecontroleerd gebeurt of chaotisch. Daarover zijn we het denk ik eens. Maar Knot is geen politicus of CEO van een bank. Hij is lid van de ECB. Als je in die hoedanigheid zo'n uitspraak doet, dan moet je ook een uitgewerkt 'plan-B' hebben. Waar inderdaad Arnoud Boot op wees bij Nieuwsuur. Bovendien zou zo'n uitspraak dan gedaan moeten worden door de ECB voorzitter (Trichet) en niet door individuele landen.

Maar, zoals eerder opgemerkt, dat is niet mijn belangrijkste bezwaar. Je kunt ook redeneren dat hij een eerlijk antwoord geeft. Ik denk echter dat het 'vijf voor 12' is wat de Zuid Europese banken betreft. Lagarde verdient dan ook alle steun in haar streven de banken zo snel mogelijk te herkapitaliseren. In plaats daarvan stelt hij de berekeningen van het IMF ter discussie. Dat is m.i. zeer onverstandig.
Hans - 24 09 11 - 11:32

Verstandig, niet verstandig. Het maakt eigenlijk allemaal niets uit. Het financiele probleem loopt al zo lang en wordt alleen maar omvangrijker. Sinds de crisis van 2008 is het al duidelijk dat het systeem vast loopt. En daar zal stap 486 (?) van ene heer Knot niets aan veranderen. Het is vanaf het begin al kleuterniveau. De zuinige mensen en spaarders worden de dupe. En hoe groter de graaier, hoe meer gered ze zullen worden. De ECB als bad bank. En nu staan ze klaar voor de banken. Het is nog erger dan de mafia. Iedere vorm van eerlijkheid is verdwenen. Gevoed door angst worden we gegijzeld door de banken. Schande.
Goosss - 24 09 11 - 12:11

Zolang geld geen onderliggende waarde heeft, en er mensen bevoordeeld worden (de graaiers) is het in stand houden van het systeem zinloos. Het blijft water naar de zee dragen. Ik heb liever 1 klap dan jaren doormodderen richting afgrond met alsnog een infarct van de stress.
Goosss - 24 09 11 - 12:37

@Hans
Misschien zien we al een voorbode van plan B: ieder land voor zich. Ik ben het ermee eens dat dit niet bijdraagt tot een gezamenlijke oplossing, misschien worden onze geesten rijp gemaakt voor een niet-gezamenlijke oplossing. Goed, blijft speculeren natuurlijk.
Misschien wil deze man geen slechte start maken door uitgebreid de onwaarheid te gaan vertellen in een eerste interview, dat vind ik wel te prijzen. Anderen malen er al jarenlang niet meer om precies dat te zeggen wat niet waar is.
Ik vind dat een centrale bankier zich moet manouvreren binnen een geloofwaardig spectrum. Hij probeert dat in ieder geval, anderen zitten hier duidelijk erbuiten. Trouwens, Knot is niet de eerste die dit doet. Zijn Duitse collega's hadden ook uitspraken die tegen de afspraken in gingen waar de ECB voor staat. Deze 2 zijn inmiddels opgestapt. Nederland lijkt zich op deze manier meer bij Duitsland aan te sluiten, op regeringsniveau is dat ook wel zo.
Het is maar hoe je t wilt zien dus.
Onno - 24 09 11 - 12:53

Onno
Ik sluit me bij jouw mening aan. Menigeen stapt af van het vertellen van sprookjes. Of het wordt ze te heet onder de voeten (Grieken) of willen niet langer de belastingbetaler bestelen (Duitsers).
Goosss - 24 09 11 - 13:10

@Goosss
we zien inderdaad verandering, ik heb me altijd verbaasd over hoezeer er waarde werd gehecht aan de Wellinks, Bernankes en Trichets van deze wereld. Tenminste wat ze nou feitelijk zeggen naast hun maatregelen. Dat is altijd erg weinig verheffend en de sinds 2008 domweg onwaar. De laatste jaren is het begeven buiten een geloofwaardig spectrum de norm geworden, inmiddels is common sense 'iets raars' als iemand daarmee komt.
Onno - 24 09 11 - 13:39

@all

Het idee dat Griekenland en de EU banken het probleem is lijkt mij een veel te postieve kijk op de wereld. (Overigens lees ik overal andere bedragen http://online.wsj.com/article/SB10001424..)
Maar buiten de EU lees VS zit ook heel wat exposure

We kunnen er redelijkerwijs vanuit gaan dat er niet zoiets bestaat als een plan. 10 jaar hebben we gehoord dat markt-werking het grote plan was. Nu dat plan niet alleen vervelend uitpakt voor de postbode, staat ieder te smeken bij de politiek om iets te doen (Lees belastinggeld afpakken van zij die gespaard hebben). In het beste geval wordt er tijd gerekt om zoveel mogelijk risico van de EU banken weg te krijgen.
Herkapitaliseren van de banken is niet anders dan belastinggeld te gebruiken om bankiers te redden. Herkapitalisatie is geen oplossing, alleen uitstel van executie en zal uiteindelijk tot grote onvrede onder de bevolking gaan leiden als die in de komende jaren in de problemen komen (gaat zeker gebeuren) en niet geherkapitaliseerd worden.

De problemen zitten overal, 60 Miljard onverkoopbare real-estate in Ierland minimaal 40 miljard onverkoopbare zakelijke real-estate in Nederland , BofA staat omvallen de Amerikaanse overheid gaat aan het eind van de maand dicht. En natuurlijk de Europese banken die vernietigd zijn door bonus CEO’s (de toppers)

In Amsterdam zie ik steeds meer lege winkels en lege huizen.
Veel organisaties (ook overheidsorganisaties) zijn gefinancierd op zijn Grieks op advies van overbetaalde KPMG adviseurs en vrienden om kapitaal efficiënt aan te wenden (MBA prietpraat). Je zou dit ook verborgen staatsschuld kunnen noemen. Voorbeeld:hypotheek nemen op gebouwen zoals volgens mij bij de politie is gedaan.

De problemen gaan niet weg en Nederland met zijn financiële waterhoofd is geen Duitsland met zijn enorme productie capaciteit.
Ik roep het al 3 jaar maar nu ik links en rechts met mensen praat, schat ik zo in dat in 2012 "The shit hits the fan" in Nederland.
Alle westerse landen zitten in de problemen en alle landen proberen uit de problemen te komen door netto exporteurs te worden. 

In de VS lijkt men nu te kiezen om de lange-rente naar beneden te brengen. Ik schat in dat de EU dat model gaat volgen. Mogelijk dat de hypotheekrente in de toekomst gaat dalen. 20 jaar vast voor 3%, want de hypotheek problemen gaan hier zeker ook komen als ik het zo om mij heen inschat (kan nog 3 jaar duren)
Inflatie zal boven 3% uitkomen, ieder die een product te leveren heeft waar vraag naar is gaat een premium vragen (kosten in gezondheidszorg gaan enorm omhoog) pensioenen gaan er aan, maar dat wordt pas goed voelbaar over 5 a 10 jaar.
Sparen is kompleet zinloos maar de retail-spaarders komt er pas in 2020 achter dat hij geflest wordt, de retail aandeelhouder zal zich dat ook snel gaan realiseren als de beurs niet meer stijgt. Waarschijnlijk krijgen we een hobbel in 2012, als in de FED moet ingrijpen als het bloed in de straten vloeit, beurs omhoog maar met als bijeffect commodaties omhoog (olie tijdelijk naar 130 a barrel) en dan stort het definitief in.

Als Griekenland omvalt, wat zeker gebeurt, dan zal blijken dat de problemen zich niet beperkt tot de EURO. Het huidige probleem is geen EURO probleem zoals vele hopen want dan was het redelijk snel op te lossen, het probleem is; schulden, financieel onbalans in de wereld, en een vrije markt die op het punt staat een eind te maken aan de vele toppers die dachten dat ze hun hoge beloning dubbel waard waren. Fooled by randomness.
De financiële elite zal zich in alle bochten wringen om zo veel mogelijk van zijn bezittingen veilig te stellen. (Het kraakverbod is er niet voor niets zo snel gekomen.)
taco (Email) - 24 09 11 - 16:07

Overigens kan men redelijkerwijs er vanuit gaan dat de communicatie van Knot "Griekenland gaat failliet" weloverwogen is en voortijdig doorgenomen met zijn ambtenaren en pers voorlichters.
De vragen die gesteld worden zijn ook zeker van te voren doorgenomen.
De DNB bezit genoeg juristen en persvoorlichters om dit professioneel aan te pakken.
Het is zelfs goed mogelijk dat dit ook met de ECB is doorgenomen.

Voor moderne organisatie is de media een communicatie kanaal waar de organisatie de boodschap bepaalt en niet de journalist. Dat wij in de waan leven dat dit andersom is maakt het des te geschikter.

Journalistiek bestaat al lang niet meer.
taco (Email) - 24 09 11 - 16:26

Twee opmerkingen:
1) zal Trichet ontslagen worden indien Griekenland gaat afstempelen? Het was zijn visie dat er niet afgestempeld mocht worden en hij was diegene die het tegen hield en daardoor de crisis slechts verergerd heeft.

2) In het artikel van FD was Knot erg kort door de bocht over verkeerde berekening van IMF. Hij schuilt zich achter de accounting truc van 'at cost' at banking book ipv 'marked to market' at the trading book. Leuk accounting trucje maar niet geloofwaardig. En verder was het door toedoen van onze vriend Wellink middels Basel III dat banken staatsobligaties gingen opkopen omdat in RWA staatsobligaties 'risicovrij' gemaakt werden. Met als gevolg dat banken nu in de problemen zijn omdat ze realiseren dat sommige staatsobligaties niet risicovrij zijn. Ik zou zeggen: stuur de rekening naar Nout Wellink als verantwoordelijke voor deze ongelooflijke grote blunder.
Eurocraat Wellink (Email) - 24 09 11 - 16:37

Het zou mij niet eens verbazen als de ECB Knot gevraagd heeft om dit signaal te geven. Tenzij de man nu al carrière moe is. :-)
taco (Email) - 24 09 11 - 16:43

1. Trichet gaat volgende maand weg en dan krijgen we een Italiaanse Goldman Sachs alumini.
2. Daar heb je een punt. Maar een onderneming kan zich nooit verschuilen achter Basel 3.
Basel 3 is een minmale eis waar banken aan moeten voldoen.
Het uitvoeren van Basel 3 is niet voldoende, de onderneming heeft zelf ook zijn verantwoordelijkheid om deze verplichting zo verstandig mogelijk uit te voeren.
taco (Email) - 24 09 11 - 16:55

Basel III, door Nout Wellink als BIS voorzitter uitgewerkt, stelt duidelijke eisen waaraan banken dienen te voldoen en het draait er vooral om de core tier 1 ratio. Die wordt berekent op basis van RWA (risk weighted assets). In die berekening heeft Nout Wellink geargumenteerd dat staatsobligaties risicovrij zijn en daardoo hoeven banken hier geen kapitaal tegenover te zetten.

Echter dat durfden of wisten de FD journalisten niet te vragen aan Knot.

Met als gevolg dat banken nu heel veel staatsobligaties in hun boeken hebben, omdat daar geen kapitaal tegenover hoeft te staan. Allemaal technisch, maar punt blijft dat deze aanname (staatsobligaties risicovrij en daardoor geen kapitaal nodig) fundamenteel fout is en Basel III is getekend door Nout Wellink. Hij zal de geschiedenis ingaan als de grootste waardevernietiger en twee weken geleden heeft Gillian Tett van de FT hierover ook al geschreven.
Eurocraat Wellink - 24 09 11 - 17:11

@Eurocraat Wellink

Een heel interessant punt. Zeker een goed punt.
taco (Email) - 24 09 11 - 17:25

En numoeten we Geithner volgen. Alsof je je gezin op de Titanic achterlaat. Daar krijg ik geen goed gevoel bij. Met zulke mensen wordt arbeid niet beloond, maar diegeen die bij de drukpers staan.
Goosss - 24 09 11 - 17:26

Eurocraat Wellink.

Waarschijnlijk in de NL boeken. Maar in de VS zijn de Pipo's ook flink te keer gegaan. Die overtreffen onze clown Nout.
Goosss - 24 09 11 - 17:32

Gooss,

Amerikaanse banken hebben Basel III niet overgenomen omdat ze de aannames fundamenteel fout vonden. Amerikaanse banken zitten nog op Basel I (wat veel conservatiever is). Check anders Jamie Dimon's shareholder letter van 2010 maar. Daar maakt hij gehakt van de Europese banken.
Nogmaals Nout Wellink is de grootste financiele waarde vernietiger geweest. Niet alleen voor NL banken maar ook voor alle banken die Basel III geimplementeerd hebben.
Eurocraat Wellink - 24 09 11 - 17:44

Ha ha ha

Jamie Dimon dat is de Mafia baas van J P Morgan:
http://www.bloomberg.com/news/2010-04-29..

Volgens mij wilde hij niet aan Basel 3 omdat het niet streng genoeg was.
taco (Email) - 24 09 11 - 17:49

Eurocraat Wellink.

Ik ga je niet tegenspreken. Maar als ik alle schulden bekijk in de VS en dat we dan nog een wedstrijdje kunnen doen wie de grootste goochelaar heeft dan moet ik lachen en huilen tegelijk. Deze shit-zooi gaat toch inmiddels ieders voorstellingsvermogen te boven.
Goosss - 24 09 11 - 18:03

@Goosss

Ik denk dat je het mooi verwoord heb. :-)
taco (Email) - 24 09 11 - 18:11

Sky News meldt dat G20 ministes Griekse default voorbereiden.

Trichet's gedwongen ontslag (al het nog 1 maand) zou een logisch gevolg zijn. ECB gaat nu qua geld en geloofwaardigheid volledig nat.
Eurocraat Wellink - 24 09 11 - 18:11

Update Sky News: Grieks default niet voor G20 in Cannes begin november. M.a.w. tot die tijd 'pappen en nathouden'.
Hans - 24 09 11 - 18:14

Wat zal je doen als je nu als depositehouder geld aanhoudt bij een Griekse bank en je weet dat 20 november de datum is? En als iedereen hetzelfde denkt, zoals elk rationeel persoon, wat gebeurt er dan? En hoe denkt Bunga Bunga erover? gaan we er nog op verdienen, minister de Jager?
Eurocraat Wellink - 24 09 11 - 18:23

Als ze dat bekend maken, is het toch eigenlijk een gestructureerd faillissement.
Goosss - 24 09 11 - 18:27

En wie gaat de Franse banken herkapitalisatie financieren? De Nederlandse staat via EFSF?

Ik zie de krantenkoppen al. 'Nederland stopt 2 miljard euro in BNP Paribas,'.

Ja, beste mensen, dat wordt nu de realiteit. Naast ABN wordt de Nederlandse staat nu ook aandeelhouder in Franse, Spaanse en Italiaanse banken met dank aan de politici.
Eurocraat Wellink - 24 09 11 - 18:32

Multi-trillion grand plan to save the eurozone is being prepared
http://www.telegraph.co.uk/finance/finan..
Hans - 24 09 11 - 18:36

Wie zei ook alweer dat de euro ons veel welvaart gebracht heeft? Ik ben benieuwd straks naar het eindresultaat.
Eurocraat Wellink - 24 09 11 - 18:45

Beste Eurocraat Wellink

De Ierse belasting betaler moet opdraaien voor de schulden gemaakt door Nederlandse banken in Ierland. Dat is 12.5 Miljard Euro. Dat heeft de Ierse Regering in paniek besloten in 2008. Met het steunpakket voor Ierland heeft de EU de Ierse belasting betaler compleet verantwoordelijk gemaakt o.a. voor mismanagement van Nederlandse Banken.
Ierse belastingbetalers zijn de grootste slachtoffers tot nu toe

Daar hoor ik nooit iemand over in Nederland. Wel een beetje selectieve verontwaardiging.

De financiële elite zal als noodgreep proberen om Europeanen tegen elkaar op te zetten om zo de aandacht af te leiden.

Overigens stond er op Zero-Hedge een unwind diagram. In dat diagram kwamen de Franse er het best uit. De Engelse het slechts in absolute getallen.
taco (Email) - 24 09 11 - 19:08

Als we de gulden nog hadden en Nout was baas van DNB dan was ons deze elende bespaart.
ABN-AMRO was dan niet omgevallen ING was een geweldige bank. De toppers bij de bank hadden dan echt onze spaar guldens geinvesteerd in dinegen die echt rendement opleveren.
De 25% kantoren die hier leeg staan waren allemaal gevuld. Mijn buren zouden nog allemaal een leuke baan hebben als beleidsmedewerker, trainer, coach econoom of iets in de communicatie en we zouden kunnen leven van ons beste export-product "Geert Wilders".
taco (Email) - 24 09 11 - 19:17

Maar ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat. Maar ik gok erop dat de EURO overeind blijft en relatief sterk blijft. (op de FX markt)
taco (Email) - 24 09 11 - 19:20

Houdt niemand er rekening mee dat dit een manier zou kunnen zijn van DNB om het ECB meer onder druk te zetten?
martin - 24 09 11 - 19:28

@martin

Nee dit is de manier van de ECB om de markt voor te bereiden op een ordelijke default.
De DNB is onderdeel van de Eurosysteem en ECB. Het zijn geen cowboys nog amateurs. Iedere professioneel begrijpt dat Knot’s boodschap van de ECB komt.
Als de ECB morgen aankondigt dat Griekenland failliet is breekt de hel uit. Ieder die de boodschap verstaat weet nu wat hij moet doen en weet dat de boodschap komt. Hiermee wordt wat paniek uit de markt gehaald voordat de echte boodschap komt. Zo werkt diplomatie zo werkt politiek. Doordat Knot de boodschap mocht brengen als eerste centrale bankier is een grote eer voor hem het geeft hem wat gezag onder het Nederlandse publiek (de kijkbuiskinderen). Dat Knot de boodschap mocht brengen is waarschijnlijk een weloverwogen beslissing in Frankfurt. Dit soort dingen kunnen ze redelijk goed orkestreren, een Griekenland default is andere koek.

De optie die jij noemt lijkt mij gezien de senioriteit en het gewicht van Knot en de DNB binnen het Eurosysteem uitgesloten. Tenzij Knot geen carrière meer wilt maken in het Eurosysteem. Een machtsstrijd tussen Knot en de ECB leiding die op straat wordt uitgevochten lijkt mij geheel niet aan de orde.
taco (Email) - 24 09 11 - 23:23

Ik zou zeggen zet je investering strategie uit. Het advies van sommige om nu koopjes in te slaan is ronduit absurd. Ik heb het op verschillende sites gelezen.

Alle long posities zijn in deze situatie een vorm van Russische roulette met een revolver waar 1 kogel uit is gehaald.
Fysieke metalen kunnen rustig aangehouden worden maar hou rekening met een massale sell-off van alles wat los en vast zit. Banken short zijn link maar wel leuk maar ook link, er is geen vrij markt en de overheid kan het meest onverwachte doen.
taco (Email) - 24 09 11 - 23:36

Er is momenteel weerstand (Duitsland) om het EFSF te verhogen. Tevens zei Knot op het journaal dat de NL banken er relatief goed voorstaan voor een default van de Grieken. Volgens mij proberen ze dus ieder land zijn eigen zooi (banken) te laten opruimen. Dit vinden de zuidelijken en de VS vast niet leuk. Kijken wie het eerste toegeeft.
Ik krijg wel meer het idee dat NL en Duitsland niet langer klakkeloos de sluizen openzetten. Anderzijds vertrouwen doe ik niets en niemand meer.
Goosss - 25 09 11 - 10:52

Ik ben overigens niet overtuigd dat Knot zozeer namens de ECB spreekt en dat hij als een soort knechtje ons alvast mag voorbereiden op wat er komen gaat.
Je ziet steeds meer verdeeldheid tussen de landen, ik denk eerder dat de centrale banken meer als koninkrijkjes gaan functioneren. Als het grote geheel zwakker wordt, worden de kleine ondeelbare onderdelen hiervan sterker, in dit geval de DNB (en andere centrale banken van de Eurozone).

Ik ook niet dat we met gulden geen problemen zouden hebben gehad, het gaat om de toekomst: is dat een gezamenlijke toekomst of niet? Het probleem moet wel worden opgelost, gezamenlijk kan dat wel, maar daar zijn maatregelen voor nodig die heftig zullen stuiten op weerstand van bevolking en politici van de landen zelf. Het bij elkaar houden van de Eurozone zal zoveel geld, garanties, etc. gaan kosten dat we het in de toekomst met een serieuze teruggang zullen zien van de welvaart.
Onno - 25 09 11 - 10:57

Ze zoeken een mechanisme om de armslag van het EFSF te verhogen zonder de garantstelling te verhogen. Een mechanisme om 1 euro van het EFSF te verhogen tot 5 euro.

Een mechanisme. Wat een goochelaars. Het is toch vreselijk in wat voor financiele wereld we leven. Met gezond verstand heeft het in ieder geval niets van doen.
Goosss - 25 09 11 - 11:02

@Onno

Als je gelijk hebt dan zitten we in de complete paniek fase. Organisaties als ECB vormen een front tenzij er een machtsstrijd uitbreekt tussen bloedgroepen zoals we in Duitsland gezien hebben, Weber heeft daar het veld moeten ruimen of als de paniek kompleet is. Als de ECB en het Eurosysteem op omvallen staat dan gaan mensen door elkaar lopen schreeuwen. Ik denk niet dat Knot de eerste is die aan paniekvoetbal gaat doen nog dat hij de eerste is die de machtsstrijd aangaat.

Knot is niet een soort knechtje, waarschijnlijk heeft men gezamenlijk besloten dat het strategisch handig als de DNB de eerste signalen geeft.

1 November neemt Mario Draghi het stokje over van Trichet, het is niet aannemelijk dat voor die tijd Griekenland Default.

Als vanaf 1 November Goldman Sachs de baas is bij de ECB is te verwachten dat er een GS oplossing gekozen wordt. Dat is geld naar een paar grote banken gooien, lonen van de toppers gaan omhoog en de rest van de economie gaat er kompleet aan.

Griekse toestanden zijn in Nederland uiteindelijk niet uit te sluiten.

Als kleine belegger zijn er des te meer kansen.

Overigens raad ik mensen aan goed na te denken hoe moderne media werkt. Ga eens een kijkje nemen in de keuken van Harry Mens. Alles wat Harry vraagt is in opdracht van de betalende gast. (Denk ook eens aan de vraag over joodse samenzwering van Harry, als je het begrijpt weet je van wie die vraag kwam (zeker niet van Harry). Het zit allemaal super geniaal in elkaar. Bij Harry Mens is het nog vrij doorzichtig dat je belazerd wordt en dan nog........)

Probeer bij elke boodschap te denken; “wat wil men dat ik geloof, wie wil dat ik dat geloof en wie wordt er wijzer van als ik dat geloof.”

Vooralsnog beschouw ik het bericht van Knot als een bericht van de ECB
taco (Email) - 25 09 11 - 12:50

het kan inderdaad zijn om weer wat vertrouwen te wekken onder de ned. Bevolking. Ik zie t zelf als een solo-actie. Het opstappen van Stark past ook in dat beeld. De grenzen van de gezamenlijke solidariteit is tot het maximale opgerokken. Het laat zien dat men niet tot het oneindige bereid is om de problemenberg te laten groeien op kosten van het noorden.
Het vertrek van Stark was voor mij 1 van de sterkste signalen dat de ECB (allang) niet meer een happy family is. Door sommigen werd hij nog weggezet als een ouderwetse zeurpiet en zijn vertrek was zelfs goed nieuws!. Dat vind ik nou dus puur gespin.
Met het vertrek van Trichet komt de leiding vrijjwel volledig in handen van Club Med, ook al zoiets om niet bij te staan juichen.
Onno - 25 09 11 - 13:05

De belangrijkste economieën van de wereld werken onder leiding van Duitsland en Frankrijk aan een biljoenenplan dat de eurozone moet redden. Dat schrijft The Daily Telegraph vanavond op basis van bronnen rond de G20 in Washington.
Doel van het plan zou zijn om ervoor te zorgen dat naast de probleemlanden Griekenland, Portugal en Ierland grotere Europese economieën als Italië en Spanje niet serieus in de problemen zullen raken. Het financieel overeind houden van deze grote Europese landen is te kostbaar, ze zijn “too big to bail”.

Gisteravond gaven de G20-landen zichzelf zes weken de tijd om de internationale schuldencrises op te lossen. Op de G20-top van 4 november in Cannes zou een alomvattend plan gepresenteerd moeten worden. Het plan zou drie cruciale elementen bevatten:

Het kapitaal van Europa’s belangrijkste banken met tientallen miljarden euro’s versterken om te voorkomen dat een Grieks of Portugees failliet resulteert in een nieuwe kredietcrisis.
Het Europese noodfonds wordt dusdanig verhoogd dat de beschikbare middelen om probleemlanden te redden op een bedrag van tussen de 1 en 2 biljoen euro zouden uitkomen. De Europese Centrale Bank zou voor een deel garant komen te staan voor de middelen van het noodfonds.
Als Griekenland failliet zou gaan, eist Duitsland dat de eurozone de Grieken op een georganiseerde wijze failliet gaan, maar dat het land wel onderdeel blijft uitmaken van de eurozone. Na het georganiseerde failliet zou dan aan een nieuw reddingsplan voor Griekenland gewerkt kunnen worden.
De G20-landen hopen volgens regeringsfunctionarissen dat een massaal reddingsplan de paniek op de financiële markten doet verdwijnen en dat Italië en Spanje niet meer in gevaar komen. De bronnen van The Daily Telegraph in Washington zeggen dat er op de IMF-bijeenkomst van vandaag, waar ook alle grote economieën aanwezig zijn, “een zichtbare verandering in gezichtsuitdrukking en gemoedstoestand” te bemerken was. Een echte oplossing voor de eurocrisis zou daarom steeds dichterbij komen.

VS en China roepen Europa op haast te maken met oplossen eurocrisis
Eerder vandaag riepen de VS en China de Europese landen vanuit Washington al op om vaart te maken met het definitief oplossen van de schuldencrisis in de eurozone. De Amerikaanse minister van Financiën Geithner zei dat zonder duidelijke maatregelen een eventueel faillissement van Europese landen een domino-effect kan veroorzaken in de wereld. De centrale bankier van China pleitte voor sancties voor eurolanden die de begrotingsregels blijven overtreden.
arjan - 25 09 11 - 13:09

@Onno

Mee eens de regime change wordt niet een verbetering.

"De echte oplossing voor de eurocrisis zou daarom steeds dichterbij komen" De vraag is voor wie? Als de economie niet echt meer groeid wordt het echt een zero-sum game.

Hoe vrolijker de financiele elite wordt hoe meer zorgen wij ons moeten gaan maken.

Opmerkelijk is tevens dat sinds 2008 geen enkele Bankier (behalve IJsland) vervolgd.

Herkapitalisatie betekent waasrchijnlijk een na schok voor de Banken op de beurs en binnen een jaar gaan de schapen weer aandelen kopen. De FED volgt voor het jaar met QE3
Het hele spel van 2008 wordt dan vrolijk overgedaan. ING naar 8 Euro om daarna in eenklap richting de 0.90 cent te verdwijnen naar de midkap naast ander penny toppers CMG (blauwe pakken clowns) van weleer
taco (Email) - 25 09 11 - 13:39

De echte oplossing die dichterbij komt ziet er maar schrikbarend uit. Wat een bedragen, of gaat dat de nieuwe normaal worden?

De echte oplossing die arjan hier citeert is een regelrecht doemscenario, zoals ik ertegen aan kijk.
Mocht dit echt zo worden als het wordt voorgesteld dan mogen ons pas echt zorgen gaan maken. Daar ben ik het zeker met Taco eens!

@Taco
Je vergeet Madoff, maar dat is denk ik geen bankier, lol.
Onno - 25 09 11 - 14:13

@Onno

Je hebt gelijk die is veroordeelt, maar het blijft mager.

Als de paniek groot wordt kan je niet meer vertrouwen op je cronies, vraag maar aan Gadaffi hoe zijn goeie vriend Blair hem heeft laten vallen. Ik stel mij wel eens voor hoe dat daar gegaan moet zijn in april in huize Gadaffie toen Gadaffie ontdekte dat zijn goede vrienden uit Davo zijn tegoeden hadden geblokeerd. :-)
taco (Email) - 25 09 11 - 14:57

Het is inderdaad wel opvallend dat er zo weinig werk is gemaakt van juridische vervolging. Bankiers hebben duidelijk een streepje voor. Al is het wel zo dat zowat dan alle bankiers minstens een beetje schuldig zijn.

Op de lokale tv hier moest een oudere man in een rolstoel voor het gerecht komen: hij was verdacht van het stelen van een pak spinazie bij de AH! Het OM had hem een schikking voorgesteld van 200 Euro, maar hij zat zwaar onder de medicijnen en was daarom nogal suffig om het niet af te rekenen. Uiteindelijk werd hij wel vrijgesproken.

Ik moet gelijk aan dat soort dingen denken als ik hoor voor wat voor kleinigheden je voor de rechter kan komen.
Onno - 25 09 11 - 15:50

Men heeft het over een biljoenenplan. Nu ik het nieuws zo bekijk worden onze geesten niet bepaald daarop voorbereid. Ik heb meer de indruk dat NL/Duitsland zich terugtrekken.
Goosss - 25 09 11 - 17:32

Andere tijden

This stands in stark contrast to the failure of many savings and loan institutions in the late 1980s. In the wake of that debacle, special government task forces referred 1,100 cases to prosecutors, resulting in more than 800 bank officials going to jail.

http://www.nytimes.com/2011/04/14/busine..
taco (Email) - 25 09 11 - 17:34

@ all

Let op biljoenen in Engelse tekst en Nederlandse tekst
in Nederland /Europees
1 miljoen = 6 nullen
1 miljard = 9 nullen
1 biljoen = 12 nullen
1 biljard = 15 nullen
1 triljoen = 18 nullen
Engels
Million = 6 nullen
Billion = 9 nullen
trillion = 12 nullen
taco (Email) - 25 09 11 - 17:45

De laatste Ambrose Evans-Pritchard

http://www.telegraph.co.uk/finance/comme..
Hans - 25 09 11 - 21:12

Regeren door angst te zaaien. Hebben we al vaker gehoord. Als je ons je geld niet geeft vergaat de wereld en als hij niet vanzelf vergaat dat helpen wij wel.

Change we can not believe in anymore
Laten we hopen dat Ron Paul het daar voor het zeggen krijgt wat een idioten

Ik zou zeggen Tim je hebt drie jaar de tijd gekregen om Glass-Steagel af te stoffen, en je hebt geluk sinds een week weten we dat de grote Banken in de USA (o.a. Bank of America) niet meer “to big to fail” zijn. Komt dat mooi uit. :-)
Tim volgens Moody's hoeft de US belasting betaler of de FED niet meer in te grijpen. Dus maak je geen zorgen als in November ze alle 4 omvallen.

Ik voorspel bloed in de straten van de VS en sluit eventueel burgeroorlog daar niet uit. Gewoon kwestie van tijd.

Ik zal er geen traan om laten als ING en ABN-AMRO en Rabo omvallen. Maken we Zalm gewoon hoofd van de nieuw op te richtte Postbank. Schilderen we die gekke oranje leeuw weer blauw.

Gewoon bestuderen hoe ze het in Ijsland hebben aangepakt.
taco (Email) - 25 09 11 - 23:39

Minister v. Financiën van het Verenigd Koninkrijk:
Eurozone heeft nog 6 weken de tijd om de problemen op te lossen.
http://www.guardian.co.uk/business/2011/..
Onno - 26 09 11 - 00:28

Ha ha ha

Ze beginnen wat bleek te worden daar in het mekka van de vrije markt, onze vrienden van het neo liberale marktdenken.

De UK is een bananen republiek waar geen normaal bestuur meer is. Nu UK en de VS vollop de printing-persen heeft aangezet om zijn prinsjes te redden zetten ze de EU onder druk om dit voorbeeld te volgen.

http://www.guardian.co.uk/business/2011/..

Voor allen die denken dat het probleem de EURO is, de UK is er veel slechter aan toe dan de EURO zone.

http://www.zerohedge.com/news/european-s..

Maar George hoeft zich net als Tim nergen zorgen om te maken die 9 Miljard Pond dat kunnen de banken makkelijk hebben.

http://www.thisismoney.co.uk/money/artic..

Niets aan het handje in de UK.

O ja niemand, helemaal niemand had de US huizen crash 2008 kunnen zien aankomen. Er is helemaal geen corruptie volgens Ben in 2005. Waar rook is, is echt geen vuur.

http://www.youtube.com/watch?v=INmqvibv4..

Wat rot nu dat de helft van de shit in Europa terecht gekomen is.
taco (Email) - 26 09 11 - 08:15

Deze moet in een nieuw tab geopend worden:

http://www.youtube.com/watch?v=INmqvibv4

Zie ook Peter Schiff die er geen verstand van heeft en bijna nergens meer uitgenodigd wordt.

http://www.youtube.com/watch?v=V5sDKwMP6..
taco (Email) - 26 09 11 - 08:20

Het viel mij ook op dat Prof Boot bij nieuwsuur vond dat de Chniezen de EU moesten redden zodat ze konden blijven exporteren en wij kunnen consumeren.

Ofwel we halen een stoel weg en zetten de muziek (geld pers) weer aan.
Let op het is een grote stoelen dans geworden en elke keer valt er iemand af.

Uiteindelijk komen wij ook aan de beurt.
taco (Email) - 26 09 11 - 08:27

De filmpjes zijn wat lastig te openen. Maar als je ze aanklikt met rechter button en dan opent in een nieuwe tab gaat het goed.

De sub-prime is a tiny blip
taco (Email) - 26 09 11 - 08:34

Zoals ik al eerder schreef blijkt uit ZH

Ireland can reduce its debt from almost 130% of GDP to under 20% of GDP.
De 110% die overblijft is door de Ierse belastingbetaler gegarandeerd. Dankzij knettergek nog nooit eerder voorgekomen gedrag van de Ierse regering en druk van de EU.
Hoe corrupt kan het zijn. En als dank voor deze opoffering van de Ieren zijn ze de I van de PIGS geworden.

En zoals ieder al wist is de UK het slechts er aan toe. Ondanks dat ze geen Euro hebben.
Britain has the highest absolute amount of debt before and after the write off
taco (Email) - 26 09 11 - 08:46

O ja

Net als Schiff van de Mainstream verdwenen na zijn blunder om de huizen crash aan te kondiggen is Ron Paul ook van de TV verdwenen.

http://www.youtube.com/watch?v=pUsQBAs1k..
taco (Email) - 26 09 11 - 08:54

http://www.rtl.nl/components/financien/r..
In dit interview zet Knot zich toch duidelijk af van de ECB. Het lijkt er toch echt op dat het weer redelijk ieder voor zich is, als het om de nationale centrale banken gaat. Is dit een voorbode wat komen gaat?
Onno - 26 09 11 - 14:34

Ik formuleerde het onjuist: de Noordelijke sterke landen (buiten Frankrijk) trekken naar elkaar toe en zetten zich steeds meer af van de andere landen.
zie ook: de Finse premier was op bezoek in Nederland.
Onno - 26 09 11 - 15:01

Nou dat voorspelt niet veel goeds;
De man kraamt wartaal uit.
Ierland is niet in de problemen gekomen door geld lenen in goede tijden, en ik weet dat dat op het ministerie van financiën bekend is. Ierland had zijn overheids financiën op orde alleen de Centrale Bankiers hadden hun toezicht op de banken niet op orde.

Nu zegt hij dat ieder land al zijn verplichtingen na moet komen terwijl hij afgelopen week nog zij dat Griekenland Default === niet zijn verplichting nakomt, dat is het kwijtschelden van de schuld.
“En in kwijtschelden schulden zie ik niks” stoere babbel maar wie A zegt moet ook B zeggen. En B is ik zie ook niets in het helpen van banken die in de problemen komen door verkeerde leningen. Want als staat Jan bij bank Piet leent hoeft belasting betaler Klaas niet voor de schade op te draaien. Klaas heeft er helemaal niets mee te maken. Maar zover durft hij niet te gaan.

Zijn kritiek op het beleid van de ECB is niet zo schokkend want deze discussie vind al plaats sinds 2008 toen de ECB “covered bonds” kocht o.a. Van ING. Toen hoorde je de DNB niet.

En nu de Euro onder druk staat roept hij niet dat de rente omhoog moet, want dan heeft hij Zalm binnen 5 minuten aan de lijn.

Ik zie dit meer als wat gesnater in het rond. Straatje schoonvegen, kijkbuis publiek in Nederland bezig houden, dit lezen ze niet eens bij de ECB. Want wat als de ING en ABN omvallen. En gaat Nederland niet mee doen aan het nieuwe “covered bond” opkoop programma waar vanochtend wat geruchten over waren.

Maar je hebt gelijk er is nog duidelijk een stammen-strijd gaande.

Ik ga er vanuit dat Griekenland Default en geherstructureerd wordt voor het eind van dit jaar.

Overigens hier nog iemand die systematisch verbannen wordt van de mainstream media. En in aug 2007 toen Wellink nog rustig sliep met de volgende docu kwam.

http://www.youtube.com/watch?v=JjglR2KYz..

Het lijkt erop dat mensen altijd blijven luisteren naar mensen die het altijd verkeerd hebben.
taco (Email) - 26 09 11 - 15:10



  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /

Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen, is het nodig deze simpele vraag te beantwoorden.
 

 

Kattebel:
Verberg email:

 

Is het goud tijdperk voorbij?

Editors Choice -- Dinsdag 21 Mei 2013 at 11:57 pm

Exploration activity has been trending down since the end of October 2011, the report notes, and IntierraRMG monitored drilling reports from only 355 prospects followed in March this year. Gold exploration has been particularly weak, with activity reported from just 172 prospects in March, compared with 382 a year earlier – a fall of close on 55%.




Laatste Reacties

martin ('Japan is het nie…): Ik geloof direct dat fysiek goud $1400 gaat kosten, maar de p…
nieuwkomer ('Japan is het nie…): 1400 $ komt eraan. PS DB Physical Gold ETC heb ik in plaats va…
martin ('Japan is het nie…): of een paper squeeze, aangezien het inmiddels wel duidelijk i…
nieuwkomer ('Japan is het nie…): al die hedgefunds die short zijn gegaan op goud, knijpen hem …
Fons ('Japan is het nie…): @Geldbubbel Hoe ontstaat nu eigenlijk hyperinflatie? Iedereen…
martin ('Japan is het nie…): Dat zou ik heel eerlijk/rechtvaardig vinden, maar ik zie het …
GeldBubbel ('Japan is het nie…): @Fons Dank voor je uitgebreide reactie. Toch zitten er grote g…
Fons ('Japan is het nie…): @Geldbubbel Doordat de Japanse overheid in staat is om zijn ei…

Headlines