back to weblogParticuliere beleggers iets minder optimistisch

Particuliere beleggers blijven voorzichtig bij de huidige stijgende koersen op de beurs. Deze houding vertaalt zich in een gelijkblijvende score van de Postbank BeleggersBarometer van 144, waarmee het optimisme nog steeds ruimschoots overheerst.
Opvallend is dat ruim de helft verwacht de komende drie maanden een positief rendement te behalen, tegen 82% in december. Hoewel de waarde van de portefeuilles herstel laat zien, verschillen de meningen toch sterk of een herstellende beurs ook echt het juiste instapmoment biedt.
De AEX-index staat inmiddels weer duidelijk hoger dan begin maart, maar helemaal gerust zijn beleggers nog niet. De pijn in de portefeuilles is in ieder geval verdwenen. 64 procent van de beleggers heeft de afgelopen drie maanden een positief rendement behaald, tegen 52 procent een maand eerder.
Beleggers zijn wel iets minder optimistisch over de economische situatie. Volgens 62 procent van de beleggers is de economische situatie de afgelopen drie maanden verbeterd. Dat was in februari nog 83 procent. En het aantal beleggers dat de komende maanden een verbetering verwacht, is in die twee maanden gedaald van 72 naar 56 procent.
Positieve kijk op eigen financiële situatieSteun kreeg de barometer van het oordeel van beleggers over hun eigen financiële situatie. Zij kijken met een glimlach terug naar hun financiële situatie gedurende de laatste drie maanden. Het is in de ruim vierjarige geschiedenis van de barometer zelfs nog niet voorgekomen dat het aantal optimisten de zwartkijkers in deze mate overtreft (36% versus 9%).
Ook over de komende drie maanden zijn beleggers positief. Ze verwachten na maandelijkse uitgaven meer geld over te houden. De groep beleggers die dat volledig wil gaan besteden is toegenomen. Van geld dat niet geconsumeerd wordt gaat wel een groter deel naar beleggen.
Voorzichtigheid troef voor komende drie maandenDe grootste verandering zit in de manier waarop beleggers tegen hun toekomstige portefeuillewaarde aankijken. In december dacht 82 procent van de beleggers nog de daaropvolgende drie maanden een positief rendement te kunnen behalen, tegen 56 procent in april.
Al met al lijkt het er dus op dat beleggers de komende maanden behoudender zijn in hun verwachtingen. Gezien de tijd van het jaar is het de vraag of zij massaal de oude beleggerswijsheid ‘sell in May and go away’ zullen toepassen. Daar heeft de Postbank aanvullend onderzoek naar gedaan.
BeleggerswijshedenIn april is aan beleggers een aantal beleggerswijsheden voorgelegd. Het meest bekend blijkt de wijsheid ‘what comes up, must come down’. ‘Sell in May and go away, but remember to be back in September’ wordt door 43% van de beleggers herkend. De wijsheden zijn nu veel bekender dan in oktober 2004, toen de Postbank dezelfde peiling hield. In de tussentijd is er veel veranderd. Het aantal beleggers en orders is toegenomen en er wordt meer over geschreven en gepraat. Beleggen leeft nu meer dan in 2004.
Handelen naar de wijsheden doen de beleggers maar in beperkte mate, meer dan de helft van de beleggers handelt er nooit naar. Ze nemen hun beleggingsbeslissingen eerder op de volgende eigen vuistregels:
- ga op je gevoel / gezond verstand af
- beleg alleen met geld dat je kunt missen
- luister niet naar anderen
- stap in als iedereen uitstapt
Beurskoersen bepalen instapmomentHet juiste instapmoment is volgens 41 procent van de beleggers als de beurs aan het herstellen is. Eerst bevestiging zien, en dan pas geloven. Een stabiele beurs is volgens 17% het goede instapmoment. Opvallend is dat in oktober 2004 de een aantrekkende economie als belangrijkste moment om in te stappen op de beurs werd genoemd (36%), terwijl in 2007 de situatie op de beurs de doorslag geeft.
De meningen zijn verdeeld over de vraag of nú het juiste moment is om in te stappen. 32% van de beleggers vindt het een goed moment, terwijl 36% het moment juist helemaal niet gunstig vindt. Van deze laatste groep verwacht een kwart dat dat moment wel over een half jaar zal komen. Volgens deze groep klopt het gezegde dus toch: ‘remember, be back in September’.
Bron: Postbank
27 reacties:
Een DL op 521 en nu staan we ondanks tegenvallende macrocijfers ‘gewoon’ 10 punten hoger…
Hans - 11 05 '07 - 17:14
Ja Hans, de fabrieken moeten blijven roken.
Slecht verkopen in April in de VS? Nee joh, dat lag aan het slechte weer…
Economische groei van nog maar 0,7%? Ach dan zal het volgende kwartaal er wel weer erboven komen.
Volgens Greenspan kans op een recessie met 33%? Ach dan gaan we toch gewoon voor die 67 overige procenten?
En er is weer nieuwe hoop: hoop dat de FED de rente verlaagt. En dus zijn alle cijfers weer positief en kunnen we weer vrolijk omhoog.
Onno - 11 05 '07 - 17:25
niet te geloven dit, kennelijk mogen we niet omlaag
eric - 11 05 '07 - 17:33
En toch gebeurde dit al eens eerder: in 1929…
Onno - 11 05 '07 - 17:40
@Onno
Dan ga je wel heel ver terug in de tijd

Dit doet mij denken aan de internethype zeven jaar geleden. Die heb ik actief meegemaakt. Ook toen bleef het sentiment positief, en werd slecht nieuws over de economie genegeerd. Ik vind het ronduit naief om te speculeren op een renteverlaging terwijl de FED opnieuw waarschuwt voor inflatie. Het enige dat de beurs nog echt ondersteund zijn de bedrijfsresultaten. Gaan die tegenvallen dat is het gedaan met de bullmarkt. Alleen erg lastig dat moment te timen.
fred - 11 05 '07 - 17:47
De productiviteit per werknemer is rond 2003 (met een aantal grote ontslaggolven) flink toegenomen, en trouwens, die neemt nog steeds toe: kijk maar naar 10.000 postbodes of bankzeurpieten die ontslagen worden, terwijl er tegelijkertijd veel eenmanszaakjes starten en overeind blijven. Dat is een goed teken.
Hogere productiviteit per werknemer, plus een groter aantal werknemers in het land (en in de hele wereld) betekent dat de grotere geldgroei vooralsnog gerechtvaardigd is, en dus ook de consumptie, die de economieen flink steunen op het moment.
Nu er duidelijk tekenen zijn dat de economie van de VS afremt, is een lagere rente geen gevaar meer voor oververhitting (hyperinflatie) en kan dat wel eens precies zijn wat de VS en de rest van de wereld nodig heeft.
Het enige dat de VS moeten accepteren is dat grondstoffen voor hun duurder worden (meer dollars in omloop) en voor ons goedkoper (meer dollars voor een euro). Maar de spagaat van de FED gaat volgens mij wel doorslaan naar renteverlaging.
Mischa (email) - 11 05 '07 - 20:45
Als de rente omlaag gaat in de VS en die van Engeland en Eurozone stijgt verder, is de kans groot dat de Euro een koers van 1,40 of hoger bereikt.
Die 1,40 komt overeen met een Dollar-index van 80. Volgens velen mag de dollar-index niet onder de 80 komen. Gebeurt dat wel dan zal er (zoals ik dat gelezen heb) grote Dollar verkopen beginnen en de Dollar crashen.
Onno - 11 05 '07 - 20:55
Ik denk dat in juni de euribor gewoon een kwartje omhoog gaat, en daarna, zodra Ben zich genoeg ingedronken heeft, de FED de dollarrente een kwartje verlaagt.
Ik geloof niet in een grote crash bij een dollar index onder de 80. Ik geloof in een nieuw evenwicht, bijvoorbeeld een eurodollar rond de 1,50. (In de natuurkunde zou je de eurodollarkoers quasi-statisch in evenwicht noemen.) En dan hebben we het wel over dit jaar nog.
En alles gaat omhoog: beurzen in Europa en VS en Azie en alle commoditieprijzen.
Mischa (email) - 12 05 '07 - 13:59
... en huizenprijzen …
:)
Mischa (email) - 12 05 '07 - 14:00
Je hebt gelijk wat de prijzen voor import betreft. De Amerikaan krijgt dan nog duurdere benzine, etc.
Met een kwart % verlaging zullen de huizenprijzen niet gaan stijgen daar. De markt is daar totaal aan het instorten. Makelaars melden minder verkopen van 25%, anderen 50% en er zijn zelfs die 75% minder huizen verkopen. Om dat weer op gang te helpen moet de rente van 5,25% naar 2%...
Zolang de huizenmarkt naar beneden blijft gaan is economisch herstel uitgesloten in de VS.
Onno - 13 05 '07 - 12:33
Hoe zit het trouwens hier in Nederland?
Het gaat toch zo goed? Toch hoor ik alleen maar bezuinigingsmaatregelen aangekondigd worden.
Vandaag bekend dat defensie ook fors moet bezuinigen.
Bij de vorige economische boom stroomden de extra miljarden binnen..
Onno - 13 05 '07 - 12:37
Onno, vraag dat maar aan ons nieuwe financiele genie Wouter B.
De grote verliezer van de verkiezingen en toch in de positie om onze pensioenen te gaan potverteren en ons land naar de kloten te helpen. Na al die maanden ben ik er nog steeds niet bovenop zie je…
Maar wat betreft de huizenmarkt: mensen moeten vertrouwen krijgen, een kwartje omlaag geeft dat vertrouwen al, denk ik. Dan krijg je media die dingen als “het begin van een periode van renteverlagingen” gaan vertellen. Genoeg om mensen aan het verhuizen te krijgen.
En dat defensie fors moet bezuinigen is niet meer dan normaal. In idt land geven we nog steeds bijna 100x meer uit aan defensie dan aan ruimtevaart, dus dat gekkenhuis mag wel wat minder. Zeker in een wereld zonder vijanden.
Mischa (email) - 13 05 '07 - 20:34
Onno stelt:
“Het enige dat de beurs nog echt ondersteund zijn de bedrijfsresultaten. Gaan die tegenvallen dat is het gedaan met de bullmarkt. Alleen erg lastig dat moment te timen”.
Ook dit is relatief. Die resultaten vallen mee t.o.v. de analistenverwachting. Dat is dus iets anders dan dat ze meevallen vergeleken met vorig jaar.
Bovendien zit er nu een hoop overnamelucht in de markt. Onno ik zou nog terugkomen op de Euro.
Na introductie zakte de Euro enorm weg t.o.v. de Dollar een ieder werd zeer zenuwachtig. De druk op Duisenberg nam enorm toe. Er werd beweerd: die Duisenberg is wel erg beperkt macro economisch en alleen maar geobsedeerd door inflatie.
Duisenberg stak er dan waarschijnlijk nog eentje op en nam er nog een. Gevolg Europa werd gedwongen tot herstructureringen. De beperking van de taak van de ECB tot inflatiebeperking en een daarop aangepast rente- en geldbeleid bleek een groot succes.
Hans vind het sturingsmechanisme van de ECB nog steeds beperkt. Ik dus niet. Waarom?
DE GROTE VERDIENSTE VAN HET ECB-BELEID IS, DAT HET SPILZUCHTIGE GRIJPGRAGE ALTIJD UITEINDELIJK ALLEEN OP HERVERKIEZING UITZIJNDE POLITICI BUITEN DE DEUR HOUDT.
Bernake zit wat dat betreft in een wat lastiger positie, want de FED stuurt breder.
Toch is de U.S-economie aan een bijsturing toe. Natuurlijk kan hij dr rente gaan verlagen. Gevolg: de dollar nog lager en geen herstructurering.
Bernanke zit in zijn Duisenbergjaren en ik schat zo in dat hij de poot stijf gaat houden. Doet hij dat niet dan worden de problemen alleen maar groter.
Groet, Jan
Jan K - 14 05 '07 - 22:12
Jan, je citeert Mischa en niet mij. De Euro was wel mijn verhaal.
De FED kan best toe zijn aan nieuw beleid om dingen te verbeteren.
Maar dat is voor nu te laat. De FED had in 2006 al dan de rente moeten verlagen want de problemen in de huizenmarkt zijn al in 2006 begonnen: heel klein toen nog. Wij zijn er in maart er wat van gaan horen maar toen had het al grote vormen aangenomen.
Daarna kwamen banken met het beleid om striktere leningen af te geven. Dat is heel goed om nieuwe gevallen te beschermen, maar daarmee is de situatie wel erger geworden. De verkopers groeien, het aantal kopers neemt af. Het aantal verkopers groeit ook steeds harder.
De point-of-no-return is al denk ik 4 a 6 maanden gepasseerd. De FED kan nu alleen nog de pijn proberen te verzachten. Het huizenmarktprobleem is al overgeslagen op andere delen van de economie.
Stel dat de FED wat gedaan had in 2006 (tot nu toe hebben ze niets gedaan), dan was het effekt dat de zeepbel een tijdje door kon groeien, al zou dat maar kort zijn.
Het is een zeepbel wat toch zeker uit elkaar spat en dat is dan ook gebeurd en is nog steeds aan het gebeuren tot zeker eind 2008.
Kan de FED een nieuwe zeepbel maken door de rente te verlagen? Dat zou kunnen. Maar nu is er stagflatie. Als de rente fors verlaagd wordt dan verliest de Dollar veel meer vertrouwen. Bovendien worden importen (denk aan de benzine die heel belangrijk is in de VS) veel duurder. Dan krijg je een situatie waar de inflatie groter is dan de groei (nu al het geval).
Men zit dus klem. Men heeft schulden op schulden gestapeld. Men kan niet meer voorzien in eigen behoeften zonder het buitenland. Er worden nieuwe schulden gemaakt omdat men nog steeds een gammel financieel plaatje heeft. Men heeft teveel geld gedrukt.
Bij aardrijkskunde heb ik geleerd dat dit past bij een ontwikkelingsland. Als de VS zijn papieren rijkdom verliest en geen produktie meer heeft dan zijn hun banen nutteloos en rijp voor de schrap, luxe produkten te duur etc. etc. etc. Kortom men kan uiteindelijk vervallen in een bananenrepubliek.
Onno - 15 05 '07 - 00:07
Ik merk trouwens dat het heel moeilijk is om mensen te proberen duidelijk te maken dat dingen omlaag kunnen gaan, zelfs na een 30 jaar stijging. Een voorbeeld is onze eigen huizenmarkt.
Er zijn wat mensen om me heen die een huis hebben gekocht of dat van plan zijn. Ik heb het met hun erover gehad dat misschien over een jaar of 1 a 3 ook in Nederland dit kan gebeuren.
Het wil er echter niet in. Men leent maximaal en op ongeveer het hoogtepunt van de marktsituatie nu.
Er wordt dan gezegd dat misschien er even een pauze komt in de stijging of na een korte daling dit weer zal stijgen. Want, uiteindelijk zal het altijd stijgen is dus de stelling.
Het is gebeurd in Japan: 14 jr daling van prijzen daar. Het gebeurt nu in de VS, dat zal waarschijnlijk nog zeker enkele jaren huishouden, eer het dan weer op het nivo van 2005 zit? Niet voor 2020 ben ik bang.
In Ierland, Spanje, Engeland en hier staat het ook te gebeuren. Ik denk dat bij ons de gemiddelde prijs van een huis met een ton kan verminderen. En waarom ook niet? Een prijs van 140000 Euro is nog steeds meer dan het gemiddelde over de jaren 90.
Van mij mag er straks een vaste huizenprijs komen (even brainstormen) omdat een hoge prijs voor weinig mensen goed is:
- De koper heeft er last van. Het resulteer in hoge maandlasten en dat geld kan niet worden uitgegeven aan andere dingen
- De verkoper heeft er alleen voordeel van als deze gaat huren. Maar dan moet je toch ook belasting uit vermogen betalen
- Het beperkt de mogelijkheid om in te stappen, vandaar dat geneuzel over starterswoningen
- Om bovengenoemde reden belemmert het de doorstroming.
Er is ook al gekte in de markt. Laats gehoord van mijn zwager in Rosmalen. Er werden woningen gebouwd voor 500.000 Euro. Men is er op afgekomen als aasgieren, alsof men een paar nullen heeft gemist.
Ander voorbeeld: in de krant gelezen dat een meisje in tranen uitbarstte omdat zij geloot was om een starterswoning te mogen kopen. Zij mag zich nu diep in de schulden gaan steken, maar ze reageerde alsof ze de loterij had gewonnen.
Men koopt en men wil nu kopen omdat men anders mogelijk over 2 jaar niet meer kan kopen omdat het dan te duur is. Als je gemiddeld verdient is dit een denkfout: dan kan over 2 jr. hele groepen mensen het niet meer kopen en dan stort de boel in, met dalende prijzen. Als de omstandigheden dan voordoen dat men een tijd later moet verkopen (geen baan, einde relatie, etc.) dan gebeurt dit met verlies.
Onno - 15 05 '07 - 00:27
Beste Onno,
Een mooie analyse!! In feite heb jij de tegenvallende retailcijfers in Amerika al voorspeld. Je hebt ons laten zien dat er momenteel zoveel hypotheken worden omgezet, met een hogere rente als gevolg, dat daardoor in feite de koopkracht in Amerika aan het afnemen is. Velen hebben hun handen vol om rond te komen. Dat wordt nog wat de komende maanden. We kunnen onze borst nat maken.
Je schrijft over denkfouten. Dat is een mooi opzetje voor mijn column in juni.
In mijn column voor juni zal ik proberen om overdreven koersstijgingen te verklaren met behulp van de Rationele Emotieve Therapie van Albert Ellis.
In feite hebben grote groepen mensen momenteel last van irreele verwachtingen.
De RET heeft een hulpmiddel om deze irreële verwachtingen bij jezelf te herkennen en bij jezelf door te prikken. Soms is dit ook nodig. Je kunt het beter zelf doen, dan dat de bank dit uiteindelijk voor je doet. Als de bank een speld gebruikt om jouw zeepbelletje, in de vorm van een te hoge hypotheek, door te prikken is het meestal te laat.
Groet,
Arnoud
Arnoud (link) - 15 05 '07 - 08:48
Onno: – Over het bijdrukken van dollars in de VS: de bijbehorende inflatie is voor de hele wereld, en gaat met name zitten in een stijging van de commodities. De vergelijking met een ontwikkelingsland loopt mank, aangezien dit soort landen de inflatie geheel binnen de landsgrenzen moeten absorberen.
– Goed dat jij weet dat de huizenmarkt nu op het hoogtepunt is! Maar zelfs als ik je zou geloven, dan zou ik nog niet verkopen. Ik moet namelijk toch ergens wonen weet je. En ik ben heel tevreden waar ik nu zit, in Noordwijk, op loopafstand van het strand. De huizenmarkt in Nederland is heel anders dan in de VS. Grond is hier schaars, dat maakt een wereld van verschil. En zolang de grond kunstmatig schaars gehouden wordt (door bijv. gemeenten) blijven de prijzen hoog. Vraag en aanbod.
En ik kan me heel goed voorstellen dat iemand blij is met een starterswoning. Zeker in een grote stad. Ikzelf heb lang geleden moeten onderhuren in Amsterdam, omdat gewone reguliere huurwoningen voor een buitenstaander onbereikbaar waren. Dan moet je kopen, en kwalitatief goed aanbod in Amsterdam of Utrecht of zo is heel erg zeldzaam.
Mischa (email) - 15 05 '07 - 08:53
Hoi Misscha,
Inderdaad, ook al weet je dat de huizenprijzen over het hoogtepunt heen zijn dan verkopen mensen hun huis niet. En dan hoeft in de meeste gevallen ook niet.
Voor de meeste mensen is dit ook geen probleem omdat zij niet in de problemen komen door dalende huizenprijzen. Er zit voldoende verschil tussen het hypotheekbedrag en de prijs van het huis. Niets aan de hand.
Het wordt een ander verhaal zodra je tot over je oren in de schuld zit. Dan heb je niets meer te willen. Schulden moeten altijd afbetaald worden. De bank kan altijd tot een gedwongen verkoop overgaan.
Ook kan het gebeuren dat Jan Modaal blijft huren omdat hij de prijzen gewoon te hoog vindt. Bij een vraaguitval kunnen de prijzen gewoon dalen.
Ik zeg niet dat de huizenprijzen hun hoogtepunt hebben bereikt. Wel merk ik dat courante huizen langer te koop staan. Maar ja, dit gevoel kan ik niet aan objectieve criteria meten. We zullen de officiële cijfers moeten afwachten. Ik ben overigens wel heel benieuwd. Vooral omdat stijgende huizenprijzen een behoorlijke bijdrage hebben geleverd aan de economische groei of een gevoel van financieel welbevinden. Dit gevoel kan aangetast worden. Overigens met alle gevolgen van dien.
Groet,
Arnoud
Arnoud (link) - 15 05 '07 - 09:15
Mischa, ik zal de laatste zijn wie zegt wat je doen moet. Daar ga ik niet over en dat wil ik vooral zo houden.
Als je bijv. 10 jr geleden een huis heb gekocht is het geen probleem als er bijv. een ton af zou gaan. Zo lang je het kan blijven aflossen is het allemaal geen probleem.
Voor mensen die de laatste zeg maar 5 jr een huis hebben gekocht kan dat anders liggen, omdat inderdaad dan zoals Arnoud omschrijft de Hypotheek groter moet blijven dan de onderliggende waarde van het huis, als dat niet het geval is en je moet verkopen, om wat voor reden dan ook, dan is er een probleem. Dat gebeurt op grote schaal in de VS nu, omdat er 4000 miljard Dollar aan hypotheken zijn verstrekt in de laatste 5 jr!!
Mijn bedoeling is niet om mensen te demotiveren of om tot verkopen aan te zetten. Ik probeer aan te geven dat er risico’s zijn om nu een huis te kopen met een maximale lening, maar ik snap dat er weinig tot geen voorlichting over bestaat… want dan worden mensen misschien ontmoedigd, etc. Ik vind het moreel gezien niet juist om nu mensen maximaal te laten lenen en hun een worst voor te houden dat hun nieuwe huis over 5 of 10 jr veel meer waard zal zijn. Maar mensen moeten uiteraard zelf ook hun stappen overzien.
Men wil dingen aan de gang houden, daarom zie je ook die leningen-reclames zoveel op de buis.
De huizenmarkt zit ver tegen de top aan. Dat is denk ik de juiste omschrijving. Dat heeft te maken met de hogere rente en daarmee de hypotheek die 2-verdieners kunnen krijgen bij hun 1e huis. Voor de aardigheid heb ik dat eens ingevuld op de website van een bank.
Met 2-verdieners heb ik een redelijk normaal loon genomen en daarmee kan je 247000 euro krijgen. De gemiddelde huizenprijs ligt nu rond de 240000 euro.
Op een moment in de tijd zijn deze bedragen gelijk en dan zou het snel kunnen gaan.
Bijna niemand geloofde in 1989 dat de huizenmarkt zou instorten in Japan. Bijna niemand had in 2005 gedacht dat in de VS de huizemarkt zou instorten. Huizen waren juist toen nog enorm gewild daar.
Maar ineens (wel met redenen die achteraf makkelijker in te vullen zijn) draaide de markt om als een blad aan een boom…
Zoals ik al zei: In Ierland, Spanje, Engeland staat hetzelfde nu te gebeuren. Dat is geen fabeltje, dat is al gaande. In Ierland zijn de prijzen licht aan het dalen nu.
Dat geeft aan dat het niet alleen verre oorden betreft maar ook redelijk dichtbij huis.
Onno - 15 05 '07 - 17:56
Bedankt Arnoud voor je compliment.
Over de beurs kort nog even:
Die heeft een marktwaarde: Aantal aandelen en prijs per aandeel. Daarmee krijg je die hoge koersen als veel mensen instappen, etc.
Toch is deze waarde misleidend. De koers gaat immers omlaag als enkele partijen tot verkoop overgaan. Dus de overgrote meerderheid zal zijn aandelen niet in de hoogste regionen van waarde kunnen verkopen.
Daarmee is de beurs eigenlijk een Pyramidespel.
Zal denk ik niets nieuws zijn, maar een aardigheidje om rekening mee te houden..
Onno - 15 05 '07 - 18:09
Sorry voor mijn vele reacties hier, maar nog een dingetje dan:
Mischa bedoelt waarschijnlijk dat de inflatie van de VS ook door andere landen wordt geabsorbeerd ivm de steun aan de Dollar als wereldvaluta? En daarom de VS niet als potentieel derde wereldland kan worden gezien?
Bedenk echter 1 ding. China is bereid om Dollars te kopen. In ruil daarvoor kopen Amerikanen de produkten van de Chinezen. Maar wat als Amerikanen dat niet meer kunnen omdat zij door hun persoonlijke schulden geen luxe-artikelen meer kunnen kopen? Dat zie ik toch als een eenzijdige opzegging aan de kant van de VS (ongewild dan wel). China is geen vriend van de VS. Rusland is ook een grote schuldeiser van de VS en ook niet bepaald een vriend van de VS.
De VS heeft de Sovjet-unie laten klappen. Rusland krijgt weer veel macht tegenwoordig. Die hebben nog wel een appeltje te schillen met de VS als het erop aankomt.
Onno - 15 05 '07 - 18:17
ff een kort berichtje van mijn kant. Vanwege griep even geen nieuwe columns. Hopelijk over paar dagen weer present.
Hans (redactie) - 15 05 '07 - 20:17
Onno wat bedoel je met een vaste huizenprijsmarkt?
Je hebt het ook over:
“Het beperkt de mogelijkheid om in te stappen, vandaar dat geneuzel over starterswoningen”
Aangaande “het geneuzel over starterswoningen” kan ik een heel eind met je meegaan. Veel starters stellen gewoon te hoge eisen, dat vergeten de klagers gemakshalve.
Heden ten dage menen veel starters dat een eensgezinswoning met 5 kamers toch wel het minimum is waar ze recht op hebben. En dan nog in een groene wijk buiten de stad en ja dat is een beetje duur, vooral als je nooit echt hebt gespaard.
Ik ben begonnen in een 3 kamerparterre in de stad en rustig doorgestroomd. Tussen de 1 en 2 ton zijn daar er heel wat van beschikbaar in de grote steden en anders in de wat kleinere steden.
Veel jongeren zijn dus gewoon wat te verwend geraakt. Aan de andere kant moet ik wel weer toegeven, dat de vooral linksgerichte besturen in de grote steden erin geslaagd zijn hun stad en zeker bepaalde wijken behoorlijk te laten verzieken.
Het is werkelijk ongekend wat je ziet in bijvoorbeeld sommige Rotterdamse wijken. De politie is daar nauwelijks nog de baas. Je ziet echt een geweldige “multiculturele verrijking”. De Femke Halsema’s, Rossenmullers en Bossen zul je daar ondanks dat niet aantreffen! Toch links l..en r vullen?
Ga het eens aan den lijve voelen, maak daar ’s avonds maar eens een wandeltochtje. Dat raad ik echt alle politiek correcten aan. Doen ze niet.
In dergelijke buurten mogen mijn dochters beslist niet wonen. Dat beperkt hun keuze, maar er zijn genoeg alternatieven. Dat is ook de mening van de NVM overigens.
Neemt niet weg; voor de jongeren zijn er best wel mogelijkheden, maar het is ook wel wat lastiger in het door het linkse vergif ingespoten gemeentebestuur in de grote gemeenten.
Groet, Jan
Jan K - 15 05 '07 - 23:15
Even terug naar beleggersperpectieven in dit land. Naar mijn mening zien die er op wat langere termijn gewoon beroerd uit. te denken valt niet alleen aan het vertrek van grote bedrijven, maar ook aan bijvoorbeeld:
De hele infrastructuur loopt vast. Half Nederland staat dagelijks uren te verspillen in de file en er wordt volstrekt onvoldoende gedaan. Er is wel geld om voor elk zogenaamd zeldzaam dier speciale tunnels te graven. Merkwaardig.
Wij zijn begaan met verre landen, maar laten het onderwijs hier verloederen. Kweekschool leerlingen halen vaak niet eens het reken- en taalniveau van de hoogste klas lager onderwijs.
Vandaag 1/4 van de leerlingen van de basisonderwijs haalt dat niveau ook al niet.
Bij het volgende onderzoek moet het niveau van de kweekschoolleerlingen maar vergeleken worden met dat van de leerlingen van de kleuterschool (nivo 3) denk ik dan.
Hoe komt dit?: Mevrouw Dijksma, ons nieuw links kuikentje op onderwijs, werd vandaag om antwoord gevraagd. Nou, dat had volgens mevrouw een diversiteit van oorzaken, waar ze niet op in wilde gaan.
Mens, zeg gewoon: dit ligt vooral aan de gebrekkige opvoeding van de door mijn partij zo fel begeerde nieuwkomers!
Nee dat doet ze niet, want dat is niet politiek correct. En mevrouw Dijksma: wat moet gebeuren? Harde aanpak van die verzakende ouderen, verplichte taalcursussen opstraffe van uitkeringskorting etc misschien?
Welnee, de lesmethodiek moest verbeterd worden en de leraren moesten worden bijgeschoold etc. Het bekende verhaal: pappen en nathouden, thuisfront zielig en de leraar doet het weer niet goed. Tijd voor het studiehuis op de basisschool om de boel nog verder te verzieken?
Onderwijs is de toekomst zegt men wel. Ben ik het mee eens. Alleen ziet het er met dit soort linkse verdwaasden aan het roer wel erg belabberd uit.
Gelukkig is er de leraar. Die kunnen ze altijd nog de schuld geven!
Groet, Jonas
Jan K - 16 05 '07 - 00:12
Huizenprijzen dalen in 6 provincies!
Vandaag bekend gemaakt door het kadaster:
De huizenprijzen in Nederland zijn afgelopen jaar gestegen van 232.932 naar 244.148. Dat is nog steeds een forse stijging: de groei was 4,83% sinds april 2006.
De groei vlakt echter heel snel af: over April 2007 bedroeg de groei slechts 0,04%. Op jaarbasis is dit nog maar een 0,48% stijging. Vergeleken met maart zijn er 9,8% minder woningen verkocht.
Inmmiddels stijgt de prijs in nog maar 6 provincies, in Overijssel is de sterkste stijging.
In de 6 andere provincies daalt dus de prijs, het sterkst in Zeeland.
Gaat de woningmarkt dit jaar pieken, nationaal gezien?
Onno - 21 05 '07 - 13:28
Hoi Onno,
Om je vraag te kunnen beantwoorden, zouden we naar drie belangrijke ontwikkelingen kunnen kijken. Deze zijn:
– Welke internationale ontwikkelingen zijn er gaande? Ofwel hoe ontwikkelt het onroerend goed zich in Spanje, Ierland, Engeland en Amerika? – Hoe ontwikkelt de rentemarkt zich? – Hoe ontwikkelt het (Europese)consumentenvertrouwen zich?
Het is niet ondenkbeeldig dat deze drie factoren dit jaar een negatieve invloed zullen uitoefenen op de huizenprijzen.
Groet,
Arnoud
Arnoud (link) - 21 05 '07 - 15:45
Mee eens,
De rente stijgt in de eurozone, in engeland, daalt niet in de VS (onbekend wat hier mee gaat gebeuren)
Heb naast Engeland ook over Frankrijk gehoord dat de piek heel kort bij is.
De economische groei loopt wat terug in Nederland. We zijn niet meer bij de voorsten in Europa.
Ik denk dat de economische groei in het najaar voor heel Europa wat zal minderen. In 2008 denk ik dat het echt minder zal gaan. We zullen het moeten afwachten, vreemde tijden misschien wel, niet leuk voor sommigen.. wel spannend.
Groet, Onno
Onno - 21 05 '07 - 17:31